utworzone przez Jakub Sawa | mar 8, 2017 | Google Analytics, Narzędzia
W codziennej pracy wykorzystuję Google Analytics do wyciągania danych, tworzenia raportów oraz szybkich analiz. Zobacz jakie narzędzia Google Analytics mogę polecić i z jakich korzystam. Warto je przetestować i sprawdzić na ile usprawnią i przyśpieszą również Twoją pracę. (więcej…)
utworzone przez Jakub Sawa | kwi 19, 2016 | Aktualności, Google Analytics
Dziś w sklepie Google Play pojawiła się nowa wersja aplikacji Google Analytics dla androida. Aplikacja zyskała zupełnie nowy wygląd – bardzo świeży w porównaniu do starszej wersji. Zyskała również kilka usprawnień. Trafionym usprawnieniem według mnie jest łatwiejsze zarządzanie różnymi kontami i widokami. Nie udostępniono możliwości administracji dostępami – zapewne ze względów bezpieczeństwa. Zobaczcie sami jak fajnie wygląda nowa wersja:)

główne menu aplikacji Google Analytics

wybór okresu do analizy w apce GA
Nowością jest również bardzo proste udostępnianie grafik z danymi z GA – wystarczy kliknąć znaną ikonkę udostępniania, która znajduje się przy każdym raporcie.

gotowy raport Pozyskanie w GA
Nowością jest również możliwość zapisywania wybranych elementów w Panelu informacyjnym – pozwala to skonfigurować potrzebne dane na osobnym widoku.
utworzone przez Jakub Sawa | kwi 15, 2016 | Google Analytics, Poradniki
Tagowanie linków w kampaniach reklamowych
Po co tagować linki w kampaniach reklamowych?
Tagowanie linków – to oznaczanie ich w taki sposób, aby przekazały informacje do Google Analytics o rezultatach danej kampanii. Na przykład, przygotowałeś newsletter, w którym były 2 banery lub grafiki podlinkowane do tej samej strony. Chciałbyś wiedzieć ile osób kliknęło w 1 baner i przeszło do twojej strony oraz ile osób zrobiło to samo ale klikając w drugi baner. Google wychodzi Ci na przeciw i daje narzędzie do tagowania (znakowania) linków. Możesz również skorzystać z dodatku do przeglądarki, który opisałem w poście narzędzia usprawniające pracę z GA..
Składnia prawidłowo otagowanego linka to utm_source=wartość&utm_medium=wartość&utm_campaign=wartość
Raporty o pozyskanym roku wg kampanii, źródła i medium możesz zobaczyć w każdym standardowym raporcie, oraz w zakładce Pozyskanie
Źródło i Medium
Źródło to miejsce, z którego bezpośrednio pochodzi ruch związany z Twoimi treściami, takie jak wyszukiwarka (na przykład google) lub domena (example.com).
Medium to ogólna kategoria źródła, na przykład bezpłatne wyniki wyszukiwania (organic), płatne wyniki wyszukiwania kosztu kliknięcia (cpc) czy witryna odsyłająca (referral). Czyli medium agreguje dane pochodzące z różnych źródeł.
W Goole Analytics pewne źródła i medium są już zdefiniowane i zarezerwowane dla ogólnych raportów. Przykład : źródło google, facebook.com, medium : organic.
Przykład :

Kampania
Kampanie nie jest nadrzędna ani podrzędna w stosunku do źródła i medium. To kontener, który grupuje ruch w kontekście biznesowym. W jednej kampanii mogą być różne źródła i medium.
Jak najprościej zobrazować zależności? Znalazłem świetny diagram, który to przedstawia.

źródło : lunametrics.com
Gdy planujesz nazwy dla kampanii zadaj sobie pytanie – jak chcę raportować wyniki tych kampanii? Przed tagowaniem linków staram się zaplanować kampanie tak aby raportowanie i wyciąganie wniosków z wyników było jak najłatwiejsze.
utworzone przez Jakub Sawa | kwi 14, 2016 | Aktualności, Google Analytics
Dobra wiadomość dla fanów analityki online. Kilka miesięcy temu Google testowało materiały szkoleniowe dla Google Tag Manager – dziś właśnie poinformowało o udostępnieniu materiałów szkoleniowych w 14 jeżykach – m. in. w języku polskim.
GTM w Akademii Analytics – aby wybrać polską wersję materiałów – w dolnym prawym rogu należy wybrać preferowany język.
Zawartość kursu :
- Dział 1: Początki pracy z Menedżerem tagów Google
Lekcja 1: Wprowadzenie do kursu
Lekcja 2: Rozpoczęcie od planu pomiarów
Lekcja 3: Opracowanie strategii implementacji tagów
Lekcja 4: Omówienie Menedżera tagów
- Dział 2: Konfigurowanie Menedżera tagów Google
Lekcja 1: Instalowanie tagu Google Analytics
Lekcja 2: Konfigurowanie zmiennej Właściwość GA
Lekcja 3: Konfigurowanie śledzenia w wielu domenach
Lekcja 4: Działanie warstwy danych
- Dział 3: Zbieranie danych za pomocą warstwy danych, zmiennych i zdarzeń
Lekcja 1: Przekazywanie wartości statycznych do niestandardowych wymiarów
Lekcja 2: Przekazywanie dynamicznych wartości do niestandardowych danych
Lekcja 3: Śledzenie zdarzeń za pomocą zmiennych
- Dział 4: Korzystanie z dodatkowych tagów na potrzeby marketingu i remarketingu
Lekcja 1: Konfigurowanie śledzenia konwersji AdWords
Lekcja 2: Konfiguracja remarketingu dynamicznego
Lekcja 3: Powtórzenie materiału z kursu
utworzone przez Jakub Sawa | mar 30, 2016 | Google Analytics, Poradniki
Sieci społecznościowe stanowią obecnie ważne źródło ruchu dla większości serwisów. Jeszcze kilka lat temu większość użytkowników trafiała do nas tylko i wyłącznie z wyszukiwarki Google. Sporym wyzwaniem jest właściwy sposób mierzenia skąd dokładnie użytkownicy trafiają na Twój serwis lub blog i jak się na nim zachowują. W poniższym poradniku przybliżę podstawowe aspekty pomiarów za pomocą Google Analytics. Opiszę w nim krok po kroku raporty jakie GA daje Tobie jako właścicielowi serwisu tak, abyś mógł podzielić ten ruch na składowe i przeanalizować, które kanały social media są dla ciebie opłacalne, a które nie. (więcej…)
utworzone przez Jakub Sawa | mar 23, 2016 | Google Analytics, Poradniki
Instalacja Google Analytics na blogu opartym na CMS WordPress nigdy nie była tak prosta i łatwa. Popularna wtyczka została przygotowana przez ekipę Yoast, która wykonała kawał solidnej roboty. (więcej…)
utworzone przez Jakub Sawa | mar 19, 2016 | Google Analytics, Poradniki
Blogowanie to zajmujące zajęcie. Można pisać na blogu i traktować to jako hobby lub można na tym zarabiać pieniądze. W pierwszym i drugim przypadku potrzebna jest wiedza o tym co się dzieje na blogu. Skąd trafiają na niego Internauci. Czy przychodzą i czytają twój blog od deski do deski czy szybko zamykają stronę. Które działania reklamowe przynoszą najlepsze, a które najgorsze efekty.
Z pomocą przychodzą systemy do analityki online. Jedną z najlepszych platform do analizy zachowań userów (i nie tylko zachowań) na blogu jest Google Analytics. W podstawowej wersji jest to darmowa usługa z limitem 500 tysięcy zdarzeń na miesiąc. Limit nie oznacza, że musisz za nią płacić – oznacza jednak próg powyżej którego następuje próbkowanie danych. (więcej…)
utworzone przez Jakub Sawa | mar 15, 2016 | Aktualności, Case study
Według ostatniego badania Adobe i PageFair popularność AdBlocka rośnie lawinowo w ostatnich latach. Głównym powodem korzystania z tego rozwiązania jest niechęć do coraz bardziej natarczywych reklam, które często uniemożliwiają normalne korzystanie z serwisów internetowych. Ten sam raport pokazuje dane, wg których w Polsce około 35% internautów korzysta z tego rozwiązania. Jednak poza blokowaniem reklam czasem są też inne efekty.
źródło : http://www.slideshare.net/pagefair/2015-ad-blocking-report-the-cost-of-adblocking
Kilka dni temu w panelu Google Analytics przestał działać mi jeden z głównych raportów. Screen poniżej.
Zacząłem szukać przyczyny – dziwnie wyglądała taka „awaria” w tak znanym systemie analitycznym. Dziś w trakcie rozmowy Mariusz Kołacz napisał
Coś ostatnio pozmieniali, bo z wtyczkami blokującymi reklamy nie wszystkie raporty chcą się wczytywać.
I to jest strzał w dziesiątkę! Po wyłączeniu AdBlocka raport działa poprawnie. Bardzo ciekawy przypadek – myślę, że raczej nieplanowany ze strony Google Analytics.
Aktualizacja
Niektórzy użytkownicy nadal mają problem z wyświetlaniem tego raportu w GA – mimo braku AdBlocka – problem dotyczy jedynie przeglądarki Chrome. Google prawdopodobnie wie o problemie i powinien zostać naprawiony przy najbliższej aktualizacji przeglądarki od Google.