Tagowanie linków w kampaniach reklamowych

Po co tagować linki w kampaniach reklamowych?

Tagowanie linków – to oznaczanie ich w taki sposób, aby przekazały informacje do Google Analytics o rezultatach danej kampanii. Na przykład, przygotowałeś newsletter, w którym były 2 banery lub grafiki podlinkowane do tej samej strony. Chciałbyś wiedzieć ile osób kliknęło w 1 baner i przeszło do twojej strony oraz ile osób zrobiło to samo ale klikając w drugi baner. Google wychodzi Ci na przeciw i daje narzędzie do tagowania (znakowania) linków. Możesz również skorzystać z dodatku do przeglądarki, który opisałem w poście narzędzia usprawniające pracę z GA..

Składnia prawidłowo otagowanego linka to utm_source=wartość&utm_medium=wartość&utm_campaign=wartość

Raporty o pozyskanym roku wg kampanii, źródła i medium możesz zobaczyć w każdym standardowym raporcie, oraz w zakładce Pozyskanie

Źródło i Medium

Źródło to miejsce, z którego bezpośrednio pochodzi ruch związany z Twoimi treściami, takie jak wyszukiwarka (na przykład google) lub domena (example.com).
Medium to ogólna kategoria źródła, na przykład bezpłatne wyniki wyszukiwania (organic), płatne wyniki wyszukiwania kosztu kliknięcia (cpc) czy witryna odsyłająca (referral). Czyli medium agreguje dane pochodzące z różnych źródeł.

W Goole Analytics pewne źródła i medium są już zdefiniowane i zarezerwowane dla ogólnych raportów. Przykład : źródło google, facebook.com, medium : organic.

Przykład :

zrodlo-medium

Kampania

Kampanie nie jest nadrzędna ani podrzędna w stosunku do źródła i medium. To kontener, który grupuje ruch w kontekście biznesowym. W jednej kampanii mogą być różne źródła i medium.

Jak najprościej zobrazować zależności? Znalazłem świetny diagram, który to przedstawia.

źródło : lunametrics.com

 

Gdy planujesz nazwy dla kampanii zadaj sobie pytanie – jak chcę raportować wyniki tych kampanii? Przed tagowaniem linków staram się zaplanować kampanie tak aby raportowanie i wyciąganie wniosków z wyników było jak najłatwiejsze.