Sieci społecznościowe stanowią obecnie ważne źródło ruchu dla większości serwisów. Jeszcze kilka lat temu większość użytkowników trafiała do nas tylko i wyłącznie z wyszukiwarki Google. Sporym wyzwaniem jest właściwy sposób mierzenia skąd dokładnie użytkownicy trafiają na Twój serwis lub blog i jak się na nim zachowują. W poniższym poradniku przybliżę podstawowe aspekty pomiarów za pomocą Google Analytics. Opiszę w nim krok po kroku raporty jakie GA daje Tobie jako właścicielowi serwisu tak, abyś mógł podzielić ten ruch na składowe i przeanalizować, które kanały social media są dla ciebie opłacalne, a które nie.
Poradnik jest skierowany do osób początkujących.
Mierzenie efektów za pomocą Google Analytics
Skąd Google Analytics wie z jakiego serwisu odwiedził nas użytkownik? Sprawdza tzw. referrer’a czyli informację przekazywaną w nagłówkach http przy przechodzeniu z jednej strony na drugą. Jeżeli w nagłówku z różnych powodów nie ma takiego referrera – GA przypisuje źródło i medium do “direct/none” – mimo, że użytkownik wszedł z serwisu. Dlaczego tak się dzieje? – powodów może być wiele – od AdBlocka, przez szyfrowane protokoły, po blokowanie referrera. To temat na osobny długi wpis. Generalnie GA rozpoznaje wejście np z facebooka po referrer=facebook.com, z twittera po referrer=twitter.com. Do tego dochodzi masa subdomen i adresów używanych przez w/w serwisy. Jak widzisz dokładne rozpoznanie nie jest takie proste. Przykład :
GET /wiki/HTTP%20referrer HTTP/1.1 Host: pl.wikipedia.org Referer: http://www.example.org/referring_page
Raport Sieci Społecznościowe w GA
Google poszedł w kierunku ułatwienia pracy marketerom z rozpoznaniem i oszacowaniem ruchu z Social Media. Możliwości raczej nie są oszałamiające, ale warto przyjrzeć się im i wiedzieć, który raport jakie dane może nam pokazać.
Gdzie znaleźć raporty nt Social Media w panelu GA
Zaloguj się na swoje konto GA i przejdź do standardowych raportów. W lewym menu odszukaj Pozyskiwanie, następnie Sieci społecznościowe. Znajdziesz tam kilka standardowych raportów. Omówię po kolei wszystkie. Pierwszy na liście jest raport Ogółem.
Ogółem
Podstawowy raport w sekcji Sieci Społecznościowe. Nie mówi on zbyt wiele – umożliwia raczej szybki rzut oka na sytuację tak, aby sprawdzić czy wszystko działa jak należy.
Bąbel wiedzy – największy okrąg pokazuje wszystkie realizacje celów w serwisie pochodzące z różnych źródeł ruchu. Jeżeli nie masz żadnego zdefiniowanego – pokaże info o konieczności zdefiniowania jakiegoś. Jeżeli zdefiniowałeś wartość celu – również ją pokaże. Średni okrąg pokazuje konwersje wspomagane – oznacza to, że user trafił na twój serwis z sieci społecznościowych, ale cel zrealizował wchodząc z innego kanału. Najmniejszy bąbel pokazuje konwersje tzw. last click, czyli takie których poprzednim krokiem było wejście z SM i cel został zrealizowany w ramach ostatniej wizyty. Podpowiedź – GA nie pokazuje tutaj realizacji celów z modułu ecommerce.
Odesłania z sieci
Kolejny standardowy raport Google Analytics dla Social Media to Odesłania z sieci. Raport podzielony jest na 2 części – w pierwszej mamy dwa wykresy – górny wykres pokazuje ilość sesji zakwalifikowanych jako SM, dolny wykres ilość wszystkich sesji. Dzięki porównaniu tych wykresów od razu widać, które treści ściągały ruch w sieciach społecznościowych.
W tabelce są prezentowane dane z podziałem na poszczególne serwisy – w powyższym przypadku Facebook, Google +, Linkedin, Twitter i Linkedin. Tabelka prezentuje również dane “jakościowe” ruchu czyli średni czas trwania sesji oraz liczbę odwiedzonych stron na sesję.
Aktywność w centrum danych
Ten raport pokazuje aktywność w serwisach społecznościowych należących do Social Data Hub. Jak widać nie znajdziesz tutaj najpopularniejszych serwisów jak fejsbook czy twitter, raczej dość egzotyczne jak na rynek polski :
|
|
|
Dla zainteresowanych do poczytania o Social Data Hub (https://developers.google.com/analytics/devguides/socialdata/#partners).
Strony docelowe
Raport stron docelowych pokazuje, które strony w twoim serwisie cieszyły się największą popularnością w mediach społecznościowych. Domyślnie raport jest posortowany wg ilości sesji. W przedostatniej kolumnie są dane z raportu wcześniej omawianego – jak widać nie ma tam prawie żadnych danych. W wymiarach dodatkowych możemy włączyć pokazywanie np. nazwy sieci społecznościowej – da to nam informacje szczegółowe o popularności materiałów w różnych serwisach.
Trackbacki
Kolejny raport pod nazwą Trackbacki pokazuje wzmianki o naszych materiałach – głównie na blogach.
Konwersje
Raport Konwersje jest najwartościowszym domyślnym raportem w sekcji dotyczącej Sieci społecznościowych. Właściwie ustawione cele pozwalają mierzyć efektywność działań w SM. Cele powinny być skorelowane z celami biznesowymi serwisu, a nie być celem samym w sobie.
Jakie cele mierzyć?
- Ilość sesji z sieci społecznościowych
- Czas przebywania na stronie
- Ilość odsłon na sesję
- Ilość zapisów na newsletter/listę emailową
- Ilość wypełnionych formularzy kontaktowych
- Ilość udostępnień treści (zaangażowanie)
- Ilość komentarzy pod materiałem (zaangażowanie)
- Ilość zamówień (w sklepie internetowym)
Raport pokazuje, która sieć generuje najwięcej konwersji celu (w modelu last click). Jak to działa? Użytkownik wszedł na twój serwis z Facebooka, wyszedł bez realizacji celu i następnego dnia wyszukał w Google.pl nazwę twojego bloga lub serwisu – zrealizował cel – będzie on przypisany domyślnie do Google/organic. Zazwyczaj ruch z social media słabo konwertuje na zakup. Dlatego kanał pozyskiwania ruchu z SM zazwyczaj jest niedowartościowany.
Podpowiedź – Z pomocą przychodzi zakładka w w/w raporcie o nazwie “Analiza konwersji wspomaganych/pochodzących z ostatniej interakcji” – pokazuje ona ilość wspomaganych konwersji.
Przepływ użytkowników
Bardzo fajny raport przedstawiający przepływ użytkowników z sieci społecznościowych. Wizualizuje ścieżki po jakich przechodzą użytkownicy w twoim serwisie.
Podsumowanie
Opisałem powyżej podstawowe raporty Google Analytics, za pomocą których możesz wyciągnąć podstawowe dane dotyczące struktury ruchu kanału Social. Zachęcam do testowania różnych ustawień tych raportów. Pamiętaj tylko, że te raporty nie pokazują całego ruchu z Facebooka, Twittera i innych serwisów – korzystają z referral, który nie zawsze jest przekazywany.
Z mojego doświadczenia, przy pracy przy dużych serwisach wynika, że około 30% ruchu z SM jest źle rozpoznawana.
- Jak ominąć to ograniczenie?
- Jak lepiej śledzić ruch przychodzący z SM?
- Jak sprawdzić zachowanie użytkowników, którzy przyszli z Facebooka?
W przyszłości planuję przygotowanie kompleksowych materiałów na ten temat. Zapisz się na newsletter, a otrzymasz powiadomienie jako pierwszy.
Bardzo konkretny i treściwy artykuł. Analytycs zawsze na propsie.
Bardzo ciekawy artykuł! Mam tylko jedno pytanie – w moim Analyticsie nie mam raportu “Trackbacki”. Czy to jest opcja tylko dla użytkowników tej lepszej wersji GA, czy należy coś skonfigurować w panelu, aby ten raport się wyświetlił?
Wartościowe jest również śledzeniem celu w postaci ilości połączeń telefonicznych wygenerowanych z poszczególnych źródeł. Można to uzyskać za pomocą Calltrackera. Firmy z dużym udziałem konwersji telefonicznych zdecydowanie lepiej zmierzą w ten sposób ROI z reklamy. W sumie chętniej będą korzystać z działań reklamowych, które mogą zmierzyć. A jeszcze chętniej będą korzystać z działań, które okażą się najskuteczniejsze w pozyskiwaniu rozmów telefonicznych od klienta.