Przed Tobą czwarty newsletter z porcją newsów, poradników, ofert pracy i moich przemyśleń.

1. Najnowsze informacje i newsy dotyczące wyszukiwarki Google

  • Google podało 9 października na Twitterze, że prace nad naprawienie problemów z indeksacją są już na finiszu, poprawiono 99% problemów z urlami, a w temacie kanonicali już 55% błędnie oznaczonych urli zostało poprawionych. To napawa nadzieją, że jeszcze tydzień – dwa i problem zostanie rozwiązany. Mam nadzieję, że definitywnie 🙂 A tymczasem:
  • Google wprowadza “Web stories” do Discovera – czyli format znany z Facebooka czy Instagrama, będzie częścią aplikacji Google. Będzie widoczny w obszarze Chrome Recommendations, czyli Google Discover. Obecnie format zostanie wdrożony na rynku USA, Indii i Brazylii. Kiedy zawita do Polski? Na razie nie wiadomo.
  • Jak są generowane podpowiedzi autocomplete w Google – ciekawy artykuł o mechanizmie, z którym stykamy się na co dzień. Co powoduje, że dostajemy takie, a nie inne podpowiedzi, co na pewno tam się nie pokaże (pewna forma cenzury), ale Google wesoło zapewnia, że możesz wyszukiwać co ci się żywnie podoba 😉
  • Ciekawostka z Francji – tamtejszy sąd ogłosił, że Google musi rozmawiać z wydawcami w sprawie opłat za używania newsów w usłudze Google News. Co ciekawe Google równolegle deklaruje chęć takich rozmów – ciekawe co z tego wyjdzie. Kilka lat temu niemieccy i hiszpańscy wydawcy protestowali przeciwko podobnym praktykom, co spowodowało wykluczenie wydawców z usługi GN. Oczywiście spowodowało to błyskawicznie spadki ruchu. W ciągu miesiąca wydawcy jednak “przeprosili” się z Google i nadal za darmo udostępniają swoje materiały. Trudno się dziwić skoro większość zarabia na reklamie display i każdy spadek ruchu wpływa na realizację budżetów i kampanii klientów.

2. Najciekawsze artykuły o SEO z ostatniego tygodnia

  • Brian Dean z Backlinco opisuje badanie korzystania z wyszukiwarki Google na 454 amerykańskich użytkownikach (podkreśla, że byli to human users). O sposobach badań z userami można napisać niejedną książkę. Należy pamiętać np. o tym, że user inaczej się zachowuje, gdy wie, że ktoś go obserwuje, lub nagrywa to, co robi – generalnie bardziej się stara. Badanie o tyle ciekawe, że dawno nie było aktualizacji popularnej choinki z badaniem CTR wyników organicznych – gdy jeszcze było tylko 10 blue linków.
    Kilka wniosków z artykułu:

    > 50% of Google users click on their result within 9 seconds of searching
    > Only 17% of users bounced back to the search results
    only 3% of searchers interact with a “People Also Ask” box

    Warto dokładnie przestudiować artykuł, pamiętając jednak, że badanie było na użytkownikach anglojęzycznych – nie wszystkie ficzery Googla działają w Polsce oraz pewne różnice kulturowe mają wpływ na to, w jaki sposób korzystamy z internetu, a w tym z wyszukiwarki.
  • Dobry artykuł opublikowany na contentkingapp.com porządkujący wiedzę nt indeksowania serwisu przez boty Google. Pomaga zrozumieć, co oznaczają problemy z indeksacją, o których informuję od 3 tygodni. Zawiera również garść porad, które pomogą zwiększyć % zaindeksowanych zasobów Twojej witryny. Materiał z serii podstawy SEO.
  • Jedna z ciekawszych prezentacji z tegorocznego BrightonSEO – sporo o robots.txt i jak poprawnie używać dyrektyw w tym pliku, dlaczego nie warto przekierowywać skasowanego artykułu na stronę główną serwisu oraz dlaczego link wygenerowany w HTML (ServerSide) nie jest równy linkowi wygenerowanemu w JavaScript (ClientSide). Co blokować w robots.txt, a czego nie. Autor też ciekawie analizuje problem szybkiej indeksacji vs PageRank sculpting oraz tego, jak Google obecnie traktuje atrybut rel=nofollow. Bardzo ciekawa prezentacja – polecam.
  • W poprzednim newsletterze polecałem materiał o tym, jak się wyróżnić na rynku pracy, gdy jesteś specjalistą SEO. Jedna z kilku pożądanych umiejętności to obróbka dużych ilości danych oraz automatyzacja takich zadań. Dlatego polecam dziś artykuł o tym jak za pomocą Pythona i GSC API wyciągać i analizować dane. Materiał dla średniozaawansowanych.
  • Czy wiesz, że szybkość ładowania Twojej strony jest jednym z bardziej niedocenianych technicznych parametrów serwisów online? Ale szybki serwis to pojęcie bardzo względne – dlatego najlepiej sprawdzić jak sobie radzi na tle konkurencji. A do tego służy narzędzie pagespeed.compare. W prosty i szybki sposób możesz wizualizować takie porównanie, wkleić do prezentacji dla zarządu lub po prostu sprawdzić się z konkurencją.
    Jeżeli temat page speeda nie jest ci obcy, to wiesz, że najczęściej tzw. third party tags opóźniają ładowanie twojej strony i zazwyczaj nic nie możesz z nimi zrobić. Dlatego przeczytaj ten poradnik – może jednak jest nadzieja 😉
  • Na koniec informacja o narzędziu – pewnie część z Was kojarzy lub nawet korzysta z SurferSEO – platformy do wsparcia tworzenia kontentu zorientowanego na dobre rankowanie w Google. Chłopaki wypuścili wtyczkę do Chrome’a, która wspiera proces tworzenia artykułów w Google Docs, a ostatnio również pomaga tworzyć materiały bezpośrednio w panelu WordPress’a.

3. Artykuły nie tylko o SEO

  • Wybory prezydenckie w USA 2020 – Facebook przygotowuje się do wyborów w USA. Ciągną się za nimi oskarżenia o wpływ na poprzednie wybory – stąd od jakiegoś czasu dość mocno akcentują walkę z fake newsami i deklarują transparentność działań.
    Google też nie zostaje w tyle – obydwie platformy obawiają się oskarżeń o sprzyjanie jednej czy drugiej stronie oraz na podatność na wpływ sił trzecich – patrz oskarżenia Rosji o manipulację opinią publiczną na Facebooku – dzięki czemu – rzekomo wygrał Trump.
    Ciekawe czy Google wdroży jeszcze przed wyborami zmiany w algorytmach Google News?
  • W temacie rozwoju kompetencji specjalisty SEO – ciąg dalszy – jedno z podstawowych narzędzi pracy – Google Analytics. W tym artykule przeczytasz trochę podstaw – czym jest GA, jak go używać oraz garść (24 ficzery), z których powinno się korzystać. Zarówno początkujący, jak i średniozaawansowani specjaliści znajdą coś dla siebie.
  • Jak reklamować się na największym serwisie z CV – LinkedIn mocno goni pozostałe platformy (Facebook, Google) w ofercie reklamowej – zobacz interaktywne szkolenie z reklamy LinkedIn AdVantage – warto poświęcić 5 minut, aby poznać najnowsze opcje biznesowe. Przyda się wszystkim opierającym swój biznes na B2B.
  • Kojarzycie Microsoft? Starsi czytelnicy pewnie pamiętają, że przed Google największym “złem” była właśnie firma Bill Gates’a, a on sam był “diabłem wcielonym”. Dziś mamy Facebooka i Google, przy których Microsoft jest “mały i miękki”, ale robi za to fajne rzeczy. Takie jak najnowszy kurs JavaScript – w środowisku IT ma pozytywne recenzje – więc jeżeli uczysz się JS lub chcesz się nauczyć – polecam ten zestaw materiałów na Youtube.