Mamy już lekki przesyt treści wokół AI, dlatego kasujemy sekcję poświęconą AI, choć pewnie pojedyncze materiały będą się pojawiały (np. webinar nt AI w pracy dziennikarzy). To jest newsletter o SEO, a nie o AI 😉
Back to roots!
Najważniejsze informacje SEO (26 kwietnia 2023)
- Prowadzenie testów w branży SEO ma nam pokazać na podstawie danych statystycznych, jakie efekty mogą przynieść konkretne działania. A co w przypadku małych stron klientów, gdzie tych informacji zbiera się znacznie mniej? Z pomocą przychodzi prognozowanie, o którym szerzej rozpisuje się Lidia Infante na swoim blogu.
https://www.lidia-infante.com/… - Czy jest możliwe dokonanie oceny e-commerce w 7 punktach audytu SEO? Louis Smith pokazuje, że tak, a jego wdrożenie potrafi przynieść zaskakujące efekty.
https://www.linkedin.com/posts… - Lokalne SEO staje się coraz większym wyzwaniem dla usługodawców. Rosnąca konkurencja i jej promocja w sieci przyczynia się do utrudniania zdobywania topowych pozycji. Można jednak skorzystać z rozwiązań low code SEO, które bardziej skupiają się wokół znajomości narzędzi, niż samych umiejętności kodowania. W artykule znajdziecie również trzy podstawowe elementy, które zdaniem Miriam Ellis są niezbędne do odniesienia sukcesu w działaniach lokalnych.
https://www.wix.com/seo/learn/… - Rob Hoffmann na swoim profilu postanowił zestawić stare praktyki SEO z tym, jak SEO wygląda w dzisiejszych czasach. Na czym skupić swoje działania w 2023 roku? Nikogo nie zdziwi chyba fakt, że mówi się między innymi o mediach społecznościowych czy treściach przydatnych dla użytkowników. A co zostawiamy za sobą? Przede wszystkim keyword stuffing czy duży przyrost linków w krótkim czasie.
https://www.linkedin.com/feed/… - Zapraszam na webinar, na którym wicenaczelna Wyborcza.pl Ola Sobczak, szef redakcji biqdata Dominik Uhlig oraz dziennikarz Wyborcza.biz Bolesław Breczko, będą rozmawiać o wpływie narzędzi AI na pracę dziennikarzy. Myślę, że to będzie bardzo ciekawa rozmowa, również interesująca dla SEO.
https://www.facebook.com/event… - Za nami wiosenna edycja Brighton SEO, podczas której pojawiło się wiele ciekawych prezentacji. Mnie urzekł temat omawiany przez Lidie Infante, która poruszała zagadnienia Headless SEO – czyli ściślej mówiąc temat techniczny. Na jej profilu znajdziecie link do pełnego materiału, z którego dowiecie się czym jest właściwie Headless CMS oraz jak korzystać z jego potencjału w działaniach SEO.
https://www.linkedin.com/feed/… - Na kanale Aleydy Solis pojawiło się najnowsze nagranie dotyczące przeprowadzania audytu dużej strony. Wraz z dwoma innymi specjalistami rozmawiała ona o tym, kiedy tak właściwie możemy powiedzieć, że witryna jest duża oraz jakich narzędzi wykorzystywać przy takich analizach.
https://www.youtube.com/watch?… - Jak skutecznie pozycjonować stronę na WordPressie? Przede wszystkim pamiętać o optymalizacji technicznej, która zyskuje coraz większe znaczenie w branży. We wpisie SEL znajdziecie aż 9 najważniejszych wskazówek, dotyczących technical SEO. Mowa tam między innymi o skutecznych działaniach związanych z Core Web Vitals czy porządkowaniu stron z błędami 4xx oraz 5xx.
https://searchengineland.com/t… - Podczas przeprowadzenia audytu często specjaliści starają się znaleźć wszystkie podstrony, rankujące na jakieś konkretne słowo kluczowe, albo po prostu sprawdzić ile podstron zostało zaindeksowanych. Jak to sprawdzić, aby mieć pewność, że udało nam się zweryfikować wszystkie adresy? Między innymi przy pomocy operatorów wyszukiwania Google czy dzięki crawlowaniu witryny. To jednak nie wszystkie dostępne sposoby.
https://www.link-assistant.com… - Jak wytłumaczyć firmie, że warto inwestować w SEO, bo ma ono wpływ na działanie nie tylko całego marketingu, ale i ogólne prosperowanie biznesu? Jak pokazać, że rozpatrywanie każdego elementu pod względem SEO ma sens? O tym trudnym temacie mówiła Helen Pollitt podczas swojej prezentacji na Brighton SEO, a rozwinęła go ponownie dla czytelników SEJ. Polecamy z całego serca ten artykuł jako zbiór argumentów, dzięki którym można przekonać organizację do SEO-First Thinking.
https://www.searchenginejourna… - Po ogłoszeniu przez Google, że z listy czynników rankingowych znikają między innymi Core Web Vitals oraz Mobile Friendly, zrobiło się głośno wśród specjalistów. Z wprowadzonych zmian by wynikało, że za mocno skupiamy się na tych parametrach, o których dużo wiadomo, zamiast zadbać o ogólną wartość strony. Czy to jednak znaczy, że nigdy usunięte czynniki nie miały znaczenia dla działań SEO? Moim zdaniem to zbyt dalekie posunięcie. Może się jednak okazać, że skoro zniknęły aż 4 czynniki podlegające ocenie, to niebawem na ich miejsce wejdą całkowicie nowe.
https://www.seroundtable.com/g…
Eksperci polecają
- Google zaktualizowało informacje o swoich systemach rankingowych usuwając z listy cztery z nich: Page experience system, Mobile-friendly ranking system, Page speed system, Secure sites system. Jak tłumaczył John Muller: “We’ve seen people hyper-focus on these numbers, that’s not a good use of time & energy”. https://www.seroundtable.com/google-retired-ranking-systems-removals-35264.htmlRaport związane z page experience zostaną również zaktualizowane w Google Search Console. https://www.seroundtable.com/google-search-console-page-experience-report-mobile-friendly-deprecated-35259.html
Moim zdaniem duża część osób, szczególnie spoza branży, przykładała zbyt dużą wagę do wpływu tych czynników na pozycje strony w wyszukiwarce. W praktyce nie miały one dużego znaczenia co potwierdzają ostatnie działania Google. Oczywiście uważam, że kwestie związane z page experience są istotne, ale przede wszystkim ze względu na użytkownika, a nie na pozycjonowanie. Z punktu widzenia SEO lepiej jest się skupić na innych elementach.
- Google wypuściło nowego bota o nazwie “GoogleOther”. Z informacji, które przekazali wynika, że ma on odciążyć Googlebota przejmując część jego zadań. Może to między innymi oznaczać poprawę szybkości indeksowania.
https://searchengineland.com/google-launches-new-googlebot-named-googleother-395827Uważam, że to dobra informacja dla branży SEO, ponieważ dodatkowe zasoby dla Googlebota mogą przyspieszyć skanowanie stron. Ja liczę w szczególności na poprawę szybkości indeksowania, bo od dłuższego czasu jest z tym duży problem. Aktualnie bez podjęcia dodatkowych środków w celu przyspieszenia indeksacji niektóre strony wchodzą do indeksu bardzo powoli, a cierpią na tym przede wszystkim właściciele stron, którzy nie mają dużej wiedzy z zakresu SEO.
- Wykorzystanie AI do tworzenia treści na potrzeby SEO to cały czas hot topic. Google poinformowało, że nie interesuje ich czy autorem treści jest człowiek czy AI, pojawia się coraz więcej kejsów oraz ciągle powstają nowe narzędzia. Żadne z tooli, na które trafiałem nie spełniało jednak moich oczekiwań, dlatego wypuściliśmy własne narzędzie, które pozwala wykorzystać gpt-4 do tworzenia tekstów SEO. Po pierwszych testach i konsultacjach z klientami okazuje się, że rezultaty są zaskakująco pozytywne. Osobiście uważam, że AI może spokojnie przejąć sporą część tekstów pisanych na potrzeby SEO.
https://copymate.app
Marek Foltański, Ekspert SEO
profil na LinkedIn