Zmieniła się widoczność Twojej witryny w wynikach wyszukiwania Google? Przyczyn takiej sytuacji może być wiele. Zanim zabierzesz się za analizowanie różnych możliwych powodów, najpierw sprawdź, czy czasami nie doszło do modyfikacji w algorytmie wyszukiwania. Google nie zawsze o tym informuje, ale w sieci dostępnych jest wiele narzędzi, które monitorują ruch w SERPach. Dzięki nim dowiesz się, czy danego dnia nastąpiły gwałtowne zmiany w wynikach Google.

Narzędzia do monitorowania zmian w Google

Google dokonuje mnóstwa aktualizacji swojego algorytmu rocznie, ale informuje głównie o większych modyfikacjach. Często właściciele stron dowiadywali się o updacie dopiero po jego wdrożeniu. Natomiast tych większych lub mniejszych modyfikacji Google przeprowadza bardzo dużo. Np. w 2020 roku wykonało 600 tys. eksperymentów związanych z wynikami wyszukiwania i wdrożyło 4500 zmian. To oznacza, że dziennie było ich ponad 10.

Źródło: https://www.google.com/search/howsearchworks/mission/users/

Tylko niektóre z nich doprowadzają do modyfikacji w SERP-ach, zauważalnych dla użytkowników. Zdecydowana większość nie powoduje istotnych przetasowań w wynikach wyszukiwania, natomiast były już takie, które wywracały je do góry nogami, jak np. Pingwin

Jeśli widzisz, że znacznie zmieniła się z dnia na dzień widoczność Twojej strony, to bardzo prawdopodobne, że doszło do kolejnej aktualizacji algorytmu. Żeby się jednak co do tego upewnić, skorzystaj z narzędzi, które monitorują zmiany w SERP-ach. Godnych uwagi jest co najmniej kilka. 

AccuRanker

To narzędzie daje Ci sporo możliwości. Umieść kursor myszy nad słupkiem dotyczącym danego dnia, a zobaczysz ocenę zmian. Po prawej stronie możesz wybrać, czy chcesz poznać wyniki globalne, czy dla wybranego kraju. Możesz także sprawdzić zmiany w mobilnych wynikach wyszukiwania, dla urządzeń typu desktop i dla wszystkich razem. Dostępne są dane o modyfikacjach w Google z wielu lat. 

Źródło: https://www.accuranker.com/grump/

Algoroo

W tym narzędziu możesz sprawdzić intensywność zmian monitorowanych w google.com lub w google.com.au. Dostępne są wykresy dla modyfikacji w wynikach desktopowych i mobilnych. Możesz wskazać okres, którego dotyczyć ma wykres i sprawdzić dane nawet sprzed kilku lat. Ciekawostką w przypadku tego narzędzia jest wyświetlenie stron, które najwięcej straciły na widoczności w danym tygodniu i tych, które najwięcej zyskały.

Źródło: https://algoroo.com/

Ayima Pulse

Narzędzie to umożliwia sprawdzenie intensywności zmian w wynikach wyszukiwania, biorąc pod uwagę różne branże, np. motoryzację, edukację, modę, finanse i inne. Dostępne są wykresy dla rezultatów z Wielkiej Brytanii i USA. Dowiesz się m.in., jakie strony najbardziej zyskały na widoczności, a które najwięcej straciły. 

Źródło: https://www.ayima.com/pulse/

cognitiveSEO

Eksplorator ten daje sporo możliwości. Analizuje 170 tys. fraz i na tej podstawie prezentuje wykres dotyczący zmian w wynikach wyszukiwania. Możesz sprawdzić je dla wszystkich urządzeń ogólnie albo tylko dla desktopowych lub mobilnych, a także zweryfikować rezultaty w różnych krajach. Ciekawostką w tym przypadku jest możliwość wyświetlania danych o zmianach dla Top1, Top20 lub Top50 wyników. Wybierasz również, jakiego okresu ma dotyczyć wykres. Pod nim znajdziesz spis największych aktualizacji Google wraz z datami i krótkim opisem.

Źródło: https://cognitiveseo.com/signals/

Google Algorithm Changes

Wykres, który prezentuje to narzędzie, bazuje na 400 tys. wyszukiwań desktopowych i 200 tys. mobilnych. Do wyboru są wyniki mobilne, desktopowe i łączne. Możesz sprawdzić intensywność zmian w różnych wersjach językowych Google, a w tym w google.pl. Ciekawostką jest wybór branży. Określasz także, jakiego okresu mają dotyczyć dane. Pod wykresem znajdziesz informacje o najważniejszych aktualizacjach algorytmu z ostatnich kilkunastu miesięcy. 

Źródło: https://www.advancedwebranking.com/google-algorithm-changes/

Google Update Radar

To narzędzie od Sistrix. Umożliwia ono sprawdzenie intensywności zmian w wynikach Google w różnych krajach – w Niemczech, Francji, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii i we Włoszech.

Źródło: https://app.sistrix.com/en/google-update-radar

Mangools

Program pozwala zweryfikować intensywność zmian w wynikach mobilnych i desktopowych. Dane bazują na ponad 3 mln słów monitorowanych w SERPWatcher i dotyczą ostatniego miesiąca. 

Źródło: https://mangools.com/insights/serp

MozCast

Moz to marka znana z jednego z popularnych narzędzi SEO. Przygotowała ona również rozwiązanie, które monitoruje intensywność zmian w wynikach wyszukiwania. Na domyślnym wykresie widzisz zmiany dla ostatnich 90 dni. Nad nim masz dodatkowe opcje i tak np. Average Result Count śledzi efekt kurczenia się SERPów, tzn. wyniki, gdzie rezultatów jest już mniej niż 10. W przypadku każdego wykresu znajdziesz opis, czego on dotyczy. 

Źródło: https://moz.com/mozcast

Ponadto MozCast śledzi zmiany w głównych funkcjach SERPów w czasie. 

Rank Ranger

Narzędzie to monitoruje modyfikacje dla ok. 10 tys. domen. Domyślnie wyświetla się wykres dla wyszukiwań z urządzeń typu desktop z ostatnich 30 dni. Kolejny dotyczy wyszukiwań mobilnych. Następnie widzisz wykres dla dłuższych okresów – 90 dni. Rank Ranger weryfikuje modyfikacje, jakie zaszły w strukturze wyników wyszukiwania, aby określić, czy wahania w rankingu nie są spowodowane np. zmianami pod względem rezultatów graficznych, newsów czy Google Maps.  

Źródło: https://www.rankranger.com/rank-risk-index

Semrush Sensor

To darmowe narzędzie pozwala sprawdzić intensywność zmian w wynikach wyszukiwania w ostatnich 30 dniach. Pokazuje także zmiany w trzypaku wyników lokalnych, wykresach wiedzy, natychmiastowych odpowiedziach i nie tylko. Ciekawostką jest możliwość zobaczenia dodatkowych wykresów w celu ewentualnego zauważenia zależności w zmianach w SERP-ach. Ta opcja jest oznaczona na poniższym screenie strzałką. 

Źródło: https://www.semrush.com/sensor/?category=&db=US&compare=serp!4

SERPmetrics

Zastosowanie tego narzędzia pozwala sprawdzić intensywność zmian nie tylko w Google, ale również w Bing. Dane obejmują 30 dni. 

Źródło: https://serpmetrics.com/flux/

SERPwoo

To bardzo ciekawe narzędzie, które daje sporo możliwości związanych z monitorowaniem intensywności zmian w Google. Możesz analizować dane z okresu od 7 dni do roku. Na wykresie mogą być widoczne jednocześnie informacje dotyczące wyników desktopowych, mobilnych, lokalnych, nielokalnych i wszystkich. Następnie masz do wyboru wiele krajów, a w tym Polskę, i możesz jednocześnie wyświetlać na wykresie dane na temat intensywności zmian w różnych z tych państw. 

Źródło:  https://www.serpwoo.com/stats/volatility/

Zmiany w wyszukiwarce – Senuto

To popularne polskie narzędzie, służące do monitorowania zmian w widoczności, ocenia intensywność zmian w SERP-ach. Ciekawy jest sposób prezentacji – w formie ikonek wskazujących na pogodę.

Źródło: https://app.senuto.com/visibility-analysis/serp-weather

Znajdziesz tam również standardowy wykres, wskazujący na dni, w których doszło do najbardziej intensywnych modyfikacji. Pod nim widnieją listy stron, które odnotowały największą zmianę widoczności na plus i na minus zgodnie z ostatnim odczytem. 

Zmiany w algorytmach Google – podsumowanie

Każde z tych narzędzi bazuje na danej puli słów kluczowych. Jeśli zauważasz zmiany w widoczności strony, to najlepiej zerknij do kilku z nich, a przede wszystkim tych, które pokazują rezultaty dla google.pl w przypadku polskich stron. Pamiętaj, że często aktualizacje w polskojęzycznych wynikach są wdrażane później niż np. w UK czy USA. Kiedy upewnisz się, że widoczność Twojej witryny pogorszyła się w związku z aktualizacją algorytmu, to ustal, co zostało zmienione i dostosuj stronę do tych modyfikacji. Jak to zrobić? Tego dowiesz się z kolejnego artykułu. 

A tymczasem zapraszam Cię do cotygodniowego newslettera – nie przegapisz żadnego newsa dotyczącego SEO.

 

Jak oznaczyć wszystkie nieprzeczytane emaile w Gmailu jako przeczytane?
0
Would love your thoughts, please comment.x