Zapraszam na szósty odcinek newslettera, w którym zachęcam Cię do czytania wartościowych (z mojego punktu widzenia) materiałów o SEO, SEM i marketingu online.

W dzisiejszym odcinku:

  • Czym są passages i jak Google będzie wykorzystywał AI do rozumienia treści
  • Gdzie kliknąć czerwone buciki 😉
  • Jak przyśpieszyć WordPressa
  • Link building za pomocą obrazków
  • Podróż w czasie – co doradziłbyś sobie na początku swojej drogi?
  • Czym jest Page Experience Update
  • Jak obliczyć SEO ROI
  • Case study z Pinteresta
  • oraz spory pakiet narzędzi

1. Najnowsze informacje i newsy dotyczące wyszukiwarki Google

  • Zaczynamy tradycyjnie od problemów z indeksacją w Google. Jak pamiętacie, według twitta Google z poprzedniego tygodnia – już, już prawie wszystko zostało naprawione, ale np. Paweł Gontarek znany jako Zgred – podaje, że jego blog został dotknięty tymi problemami i nadal są one zauważalne. Więc chyba jeszcze nie do końca temat został poprawiony.
  • Google wyjaśnia na twitterze czym są “passages” i twierdzi, że dotknie tymi zmianami około 7% zapytań na świecie. Więcej o zmianach na blogu Google. Pytanie do Ciebie – jak przetłumaczyłbyś “passages” w powyższym kontekście?
  • Korekta do wiadomości z zeszłego newslettera. Poniższą akcję należy wykonać na desktopie – czego zabrakło i pisaliście, że nie działa. No nie działa na mobile – na desktop ładnie się kręci. Ciekawostka z Google – wejdź na google.pl, wyszukaj “wizard of oz” i kliknij na knowledge graph w czerwone buciki 🙂

2. Najciekawsze artykuły o SEO z ostatniego tygodnia

  • W zeszłym tygodniu był materiał o optymalizacji WordPressa, poszukałem artykułu w tym temacie i dziś polecam wpis Joshua Hardwick na łamach Ahres Blog – How to speed up your WordPress website in 20 minutes
  • Również ww. Joshua popełnił ciekawy artykuł na temat pozyskiwania linków za pomocą “obrazków”. A jakie “obrazki” przyciągają linki? A np. infografiki, zdjęcia (no way!), grafiki, mapy, zdjęcia produktowe. Przeczytaj więcej we wpisie 3 Simple Ways to Build Links With Images
  • Gdy 20 lat temu rozpoczynałem przygodę z SEO, nie myślałem, że będę zajmował się tym 20 lat :D. Co dzisiaj doradziłbym sobie, gdy zaczynałem? Przeczytaj na moim LinkedIn
  • W krótkiej pigułce Elena opisała na blogu Netpeak Software jak zbudować strategię opartą na kontencie. Bez lania wody, w dużym skrócie – warto rzucić okiem.
  • Niejaki Samuel Darwin (lol, chciałbym się tak nazywać ;)) przygotował raport z ankiety nt. link buildingu w 2020 roku. Zebrał w jednym miejscu odpowiedzi 210 specjalistów SEO. W mojej ocenie ciekawe wnioski – 75% speców wydaje do $2500/miesiąc na budowanie linków, ponad 55% speców używa Ahrefsa, ponad 55% przyznało, że nie jest przygotowana na Page Experience Update w 2021 roku.
  • Pozostając w temacie PEU w 2021, warto przeczytać serię artykułów weterana SEO, czyli Bruce’a Clay’a. W 9 kolejnych artykułach opisał, czym jest wspomniany update, jak zrobić mobile-friendly site, czym jest LCP, FID, CLS.
  • Czy wiesz jak obliczyć zwrot z inwestycji w SEO? James Brockbank rozprawia się w tym poradniku z tym skomplikowanym tematem. Dokładnie pokazuje jak skorzystać z danych Google Analytics i przygotować specjalny raport z SEO ROI. Krótko opisuje też zagadnienie atrybucji konwersji.
  • Artykuł typu case study – How Pinterest runs Traffic-based Interlinking experiments for SEO. Warto zobaczyć jak inni przeprowadzają eksperymenty z linkowaniem wewnętrznym, zwłaszcza gdy jest to tak duży serwis jak Pinterest.

3. Artykuły nie tylko o SEO

  • Bardzo często widzę pytania o polecenie najlepszych narzędzi do zarządzania małym zespołem. Marcin Żmigrodzki zebrał w zgrabną tabelę 21 popularnych narzędzi tego typu. Podaje cenę za użytkownika, użyteczność dla agile, dla kaskady oraz czas potrzebny na nauczenie się danego narzędzia.
  • Jeżeli masz problem z wymyśleniem nazwy dla swojego produktu, biznesu czy serwisu – polecam Ci aplikację namelix.com. Działa na języku angielskim, ale naprawdę ułatwia proces wymyślania fajnej nazwy. Gdy przejdziesz przez prosty formularz, generuje Ci całą masę propozycji nazwy, wraz z przykładowym logo i propozycją kolorystyki.
  • Pozostając w tematyce narzędziowej – polecam dodatek do Google Sheets pn. Search Analytics for Sheets. Pozwala w prosty sposób wyciągać dane z GSC i od razu obrabiać je w arkuszach Google. Przydaje się do automatyzacji raportowania wyników dla klientów.
  • Na koniec polecę Ci wtyczkę do Chrome, z której korzystam do szybkiego sprawdzenia linków na danym artykule bądź stronie. Narzędzie pokazuje wszystkie linki, jakie znalazło w kodzie html, oznacza, które są follow, a które nie, sprawdza i pokazuje statusy serwera, czyli pomaga znaleźć np. 404ki. To kolejna wtyczka ze stajni LinkReasearchTools, której używam 🙂