Zaznacz stronę

Dziś wjeżdża trzeci odcinek newslettera, który po Waszym feedbacku lekko ewoluował. Zrobiłem drobne zmiany graficzne, aby tekst był bardziej czytelny i nie męczył oczu (dajcie znać czy teraz jest ok). Zmieniam też sposób informowania o newsach, staram się opisać, dlaczego dany news jest dla mnie ważny, czy zgadzam się z tezami w nim zawartymi, czy nie. Na koniec pamiętajcie – TO ZALEŻY.

Zapraszam do lektury i jak zawsze podzielenia się Twoją opinią – wystarczy, że odpiszesz na tego maila.

1. Najnowsze informacje i newsy dotyczące wyszukiwarki Google

  • Dalszy ciąg problemów technicznych indeksu Google
    Google oficjalnie przyznaje, że ma problemy z indeksacją i linkami kanonicznymi.
    „We are currently working to resolve two separate indexing issues that have impacted some URLs. One is with mobile-indexing. The other is with canonicalization, how we detect and handle duplicate content. In either case, pages might not be indexed.”

    Jeżeli zauwazyliście na swoich serwisach, że macie tego typu problemy – dajcie znać.
    „There’s no action to take with these issues on the part of site owners. We apologize for the issues here and are working rapidly to resolve them. We’ll update this thread as each is corrected.”

    Warto sledzić https://twitter.com/searchliaison, aby na bieżąco wiedzieć co dalej z tym tematem.
    Niestety, te problemy są od nas zupełnie niezależne i musimy czekać na poprawkę w Google.
    Pytacie jak żyć? SEMici zacierają ręce i radzą – „kupujcie reklamy w Google Ads” 😉
  • W kwietniu 2020 Google zapowiedział, że na karcie zakupy w wyszukiwarce Google, pojawią się bezpłatnie informacje o produktach. Kilka dni temu pojawiła się informacja:
    „Dzisiaj ogłosiliśmy, że bezpłatne informacje o produktach na karcie Zakupy będą dostępne w krajach Europy, Azji i Ameryki Łacińskiej. Podobnie jak nie pobieramy opłat od witryn, które są częścią indeksu wyszukiwarki Google, informacje o produktach sprzedawców biorących udział w programie mogą wyświetlać się w tych wynikach bezpłatnie.”
    Od kiedy te cuda będą dostępne? Jak podaje Google – od października. Ciekawe czy zdążą przed Black Friday i świątecznymi zakupami. Jeżeli tak się stanie, to warto już dzisiaj zainteresować się tym dodatkowym źródłem ruchu dla sklepów online i przygotować się do tego technicznie.
  • Pisząc o tym newsie, miałem mieszane uczucia. Z jednej strony ważne tematy w krótkim materiale, a z drugiej John śmiesznie wygląda, czytając z promptera i udając, że czyta z kartki. Gdy przypomnę sobie, w jaki sposób komunikował się ze światem Matt „kłamczuszek 🤥” Cutts – to jednak wolę Johna Mullera. A poważnie, dlaczego warto oglądnąć to video? Jest kilka smaczków:
    👉 Google Insights – nowy ficzer, który testują obecnie w GSC,
    👉 filtr „news” w GSC – gratka dla serwisów newsowych, w końcu będzie można wyfiltrować ruch z bloczka najważniejsze artykuły,
    👉 mocniejszy nacisk na „domain property” – gdy dodajemy domenę w GSC, specjalny mechanizm zadba o to, żeby dodać wszystkie wariacje z www, bez, http i https – dość wygodna opcja
    👉 i ważna informacja na koniec – przepięcie wyszukiwarki Google na mobile first index nastąpi z końcem marca 2021.
    Na koniec dla uważnych – zwróćcie uwagę jak John zachowa się gdy wspomni o Twitterze 😉

2. Najciekawsze artykuły o SEO z ostatniego tygodnia

  • Na pierwszy ogień temat, który ostatnio spędza mi sen z powiek – jak powinna wyglądać idealna paginacja. Jak ustawić canonicale, jak zbudować widget z linkami do kolejnych stron? Z tym problemem zmierzyła się Orit Mutznik na łamach bloga DeepCrawl. Materiał o tyle jest ciekawy, że pokazuje realne case study, a nie teoretyczne pitupitu. Warto też dodać, że oprócz samych rozważań nt. paginacji, napisała trochę o JS i błędach, jakie popełnili w jej budowie (od urli po CSR, czyli Client Side Render). Dodatkowo Orit szukając odpowiedzi na pytanie o idealną paginację, przeanalizowała spory kawałek brytyjskiego e-commerce. Według mnie arcy ciekawy temat.
    Przy okazji warto zapoznać się z publikacją Matthew Hendy o tym jak zbudować widget paginacji, aby zwiększyć szansę na indeksację przez Google. Artykuł z 2018 roku, ale nadal aktualny.
    Dla tych, co nie wiedzą lub nie pamiętają, w marcu 2019 roku, Google ogłosiło, że nie wspiera już rel=prev/next.
  • Emoji w SERPach – temat od kilku lat wałkowany na wszystkie możliwe sposoby. W tym materiale Sam Nezmer opisuje swoje case study (a wszyscy to lubimy) z testów wpływu emoji w meta description na CTR z wyników wyszukiwania. Uwaga spoiler – to zależy 🧐
  • People also ask – Olga Andrienko na łamach SEMrush prezentuje wyniki analizy: „The SEMrush team examined 1 Million keywords of US desktop results to provide unique insights into the changing landscape of Google search features, as well as an action plan to implement an effective PAA strategy„.
    Warto przeczytać – temat jest szczegółowo opracowany. Pamiętać należy, że analizie podlega rynek US i to, co mamy na naszym polskim rynku, może się nieznacznie różnić. Zachęcam do samodzielnych testów, obserwacji i analiz co działa u nas, a co nie. Może warto wrzucić temat analizy polskiego Google zespołowi SENUTO?
    Ten sam temat pojawił się na blogu Ahrefs, gdzie analizował go Joshua Hardwick. W sumie to zadziwiający przypadek, że dwie niezależne firmy w tym samym tygodniu opublikowały artykuły na ten sam temat. Jeżeli Olga zainteresowała Cię tematem, to warto poświęcić parę minut i zapoznać się również z tym materiałem.
  • W dzisiejszym zestawieniu znalazło się też miejsce dla polskojęzycznej publikacji, która przeszła bez echa w polskim światku SEO. Piotr Samojło z Audytorium.xyz popełnił niesłychanie ciekawy artykuł na blogu Majestic. Piotr w rewelacyjny – jak dla mnie – sposób rozprawił się z trendami, jakie czekają nas w SEO w najbliższej przyszłości. Nie są to populizmy w stylu, „będziemy robić jeszcze lepszy kontent”, „Google stworzy sztuczną inteligencję„, ale naprawdę mocno przemyślane zagadnienia. Jeżeli doskonale wiesz co to MREIDs, Entity-Oriented Search czy Linkless link building – nie musisz tego czytać.
  • Po przeczytaniu powyższego artykułu zaciekawiony sprawdziłem, o czym pisze Piotr na swojej stronie i trafiłem na kolejny dobry materiał. Autor opisuje, ze swojej perspektywy, w jaki sposób można dzisiaj wyróżnić się na rynku pracy w branży SEO, jakie twarde umiejętności powinny być traktowane jako oczywiste (jak niegdyś obsługa komputera), a jakie są mile widziane. Pracując jako Head of SEO w RASP, w trakcie rekrutacji do zespołu SEO spotkałem się z ponad setką kandydatów i temat „umiejętności w SEO” jest mi bliski. Myślę, że wrócę do niego w przyszłości – może w postaci webinaru – odpisz na tego maila i daj znać czy interesuje Cię ta tematyka.
  • Pod koniec zeszłego tygodnia odbyła się konferencja BrightonSEO – jedna z bardziej merytorycznych imprez o tematyce SEO. Była tam masa świetnych prezentacji, że poświęcę im osobny odcinek newslettera, bo szkoda, żeby dobro się zmarnowało. So stay tuned!

3. Artykuły nie tylko o SEO

  • Popularna usługa CDN, czyli Cloudflare zapowiedziała, że uruchomi bezpłatną analitykę z poziomu przeglądarki. Oferta skierowana jest do wszystkich, nie tylko ich klientów. Z jednej strony – łał, super, to super wiadomość, z drugiej, gdy zobaczycie jak wygląda – to jednak tyłka nie urywa. Każdy, kto zna popularne narzędzie do analizy logów Webalizer, nie zobaczy nic nowego. Rewolucje leży jednak w innym miejscu – Cloudflare obsługuje spory % ruchu w internecie i ilość danych, jakie przetwarza, jest gigantyczna. Deklarują również, że te statystyki są anonimizowane i jednym z priorytetów jest ochrona danych osobowych.
  • Gdyby to był newsletter tylko o SEM, to byłby to temat odcinka. Google niedawno przycięło informacje o potencjale wyszukiwań w planerze słów kluczowych, w Google Ads. Szok i niedowierzanie!
    We are updating the search terms report to only include terms that were searched by a significant number of users. As a result, you may see fewer terms in your report going forward.
    Doświadczeni SEOwcy pokiwają głowami – We’ve all been there, done that. W systemach analitycznych dla ruchu organicznego takie dane zostały wycięte już wiele lat temu. Kto pamięta kiedy? Matthew Umbro opisuje problem, próbuje też dać odpowiedź – jak żyć. Dla SEMitów – temat palący – warto wiedzieć.
Wybory w USA a Google, 5 hours of technical SEO, decydujące 9 sekund - odcinek #004
Awaria canonicali, linki wychodzące pomagają, Ahrefs Webmaster Tools - odcinek #002
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x