Zapraszam Cię na kolejny, ósmy odcinek newslettera, w którym zachęcam do czytania wartościowych (z mojego punktu widzenia) materiałów o SEO, SEM i marketingu online.
W dzisiejszym odcinku przeczytasz o:
- Core Web Vitals czynnikiem rankingowym od …
- Czy musisz mieć AMP, aby wpaść do Top Stories?
- Jak Google oznaczy wolne strony w SERP?
- Darmowa wtyczka do LCP,FID i CLS w SERP
- Googlebot i HTTP/2
- Jak kupić OnCrawl za €99 zamiast za €1230
- I pomóc przy tym organizacji dobroczynnej
- Czym jest Wireframe for SEO
- Jak usprawnić linki wewnętrzne z Ahrefs
- 7 porad na poprawę Core Web Vitals
- Raporty ecomm dla Polski i UK
- Mega poradnik Foundera!
- ANKIETA 🙂
1. Najnowsze informacje i newsy dotyczące wyszukiwarki Google
- NAJWAŻNIEJSZY NEWS O GOOGLE – oczywiście, komunikat na stronie Google o wprowadzeniu Core Web Vitals jako czynnika rankingowego. Zmiany zapowiadane były już w maju 2020 (mogły niektórym osobom umknąć w atmosferze pandemicznej), wróciły już w bardziej konkretnej formie. Zmian należy spodziewać się od maja 2021 roku. Jest to spora zmiana w Google – warto przeczytać czego dotyczy i co należy zrobić. W jednym z poprzednich newsletterów podawałem linki do szczegółowych opisów – zachęcam do poszukania.
- Dodatkowa zmiana to zniesienie wymogu posiadania strony w technologii AMP, aby pojawić się w bloczku Top Stories (a czym są te bloczki i gdzie się znajdują – pisałem w ekskluzywnym materiale w zeszłym tygodniu). Zdania SEOwców są podzielone – jedni już zapowiadają usunięcie AMPowych wersji swoich stron, inni wieszczą Armageddon, ja zalecam zachowanie spokoju i poczekanie na rozwój wypadków. AMP zawsze można wyłączyć – a zbytni pośpiech może skutkować dramatycznymi efektami.
- Dodatkowo Google chce testować specjalne oznaczenia w SERPach dla stron, które wolniej się ładują – Barry Schwartz fantazjuje na ten temat w swoim artykule.
- I żeby wyczerpać temat – polecam Ci wtyczkę do Chrome, która wyciąga wyniki LCP, FID oraz CLS i pokazuje w SERPach Core Web Vitals – bardzo użyteczne narzędzie.
- Jak Google analizuje canonicalizację przy przekierowaniach – wyjasnia John Muller z Google. Trochę technicznie, ale czym jest SEO bez technicznych zagadnień 😉
- Google zakończyło zmianę brandu z Google Webmasters na Google Search Central (nie mylić z Google Search Console – mimo, że skrót jest taki sam) – trochę uporządkowali przy tym dokumentację. Warto zerknąć.
- Na koniec informacja – Google rozpoczęło wdrożenie protokołu HTTP/2 do Google bota -co ma poprawić efektywność samego bota i ułatwić komunikację z serwisami online. Mój ulubieniec 😉 Roger Montti napisał o tym ładny artykuł. Analizowałem ostatnio logi serwerowe i nie znalazłem jeszcze zapytań HTTP/2, a może u Ciebie coś już się zmieniło? Daj znać 🙂
2. Najciekawsze artykuły o SEO z ostatniego tygodnia
- DEAL TYGODNIA – OnCrawl wraz z PLAN International (zob. na Wikipedia) organizuje akcję, w której po pierwsze możesz prawie za bezcen kupić 3-miesięczny pakiet całkiem dobrego narzędzia SEO, po drugie otrzymać dodatkowy pakiet gadżetów oraz po trzecie i najważniejsze wspomóc działalność organizacji PLAN. Gorąco Cię zachęcam do skorzystania z okazji i wsparcia akcji.
- Projekt wireframe to jeden z etapów projektu, gdzie decyduje się nie o kolorze tła czy wyborcze fontu (czcionki?), a o rozmieszczeniu najważniejszych elementów. Często spędza to sen z powiek osobom odpowiedzialnym za “ruch z SEO”, dlatego polecam Ci dzisiaj lekturę poradnika pt. SEO Wireframe Design Playbook. Znajdziesz tam gotowe projekty dla najpopularniejszych typów stron, z zaznaczonymi elementami ważnymi dla SEO. Świetna sprawa, aby nie zapomnieć o najważniejszych elementach na stronie.
- Nowość od Ahrefs – Link opportunites 2.0 – czyli system wspierający linkowanie wewnętrzne. Najpierw należy zrobić audyt serwisu (za pomocą audit toola), a następnie sprawdzić jakie sugestie do linkowania ma dla nas nowy tool. Daj znać czy dla Twojego serwisu to narzędzie się sprawdziło?
- 7 praktycznych porad jak poprawić współczynniki Core Web Vitals od Rachel Costallo na łamach SEJ.
- SEO to nie tylko linki z katalogów czy zaplecza (PBN). SEO to nie tylko upychanie słów kluczowych w nagłówkach i title. SEO obecnie to coraz bardziej skomplikowane algorytmy Google. Dowiedź się czym jest search intent i jak można to wykorzystać do zdobycia większej ilości userów z wyszukiwarki.
3. Artykuły nie tylko o SEO
- Dziś aż dwa badania rynku ecommerce – w Polsce i w UK. Pierwszy raport Koszyk Roku – pod linkiem opisana metodyka badań – ponad 100 największych ecommerce’ów.
Drugi raport dotyczy 250 największych sklepów online dla rynku UK, również potężne badanie. Warto zapoznać się obydwoma raportami, aby równać do najlepszych. - Jeżeli pracujesz z zespołami IT to zapewne nie jest Ci obcy termin SCRUM. Jeżeli nic o nim nie wiesz, albo pracujesz z kimś, kto tego używa – przeczytaj dobry poradnik od Atlassian – producenta oprogramowania m.in. Trello, JIRA i innych do zarządzania pracą zespołów.
- Planujesz założenie firmy? A może chodzi Ci po głowie jakiś pomysł na startup? Koniecznie przeczytaj ten 60 stronicowy Poradnik Foundera – dużo wiedzy przekazanej przez praktyków. Oszczędzi Ci wielu godzin samodzielnego poszukiwania informacji.