W tym wydaniu skupimy się na aktualizacji Chrome, która wprowadza zmiany w sposobie oceny ładowania Largest Contentful Paint, oraz na kilku praktycznych poradach dotyczących optymalizacji SEO. Antoine Ripret pokaże, jak skutecznie walczyć z kanibalizacją, korzystając wyłącznie z Google Search Console, a John Mueller zdradzi, jak usprawnić indeksowanie stron z dużą ilością paginacji. W poszukiwaniu inspiracji dla testów SEO Logan Bryant ma dla Ciebie listę pomysłów! Sprawdź również nasze sugestie dotyczące audytu struktury strony, wykorzystania SQL w pracy SEO i analizy logów serwera.

A w kąciku eksperta – Joanna Sarnat – z ogromną porcją świetnych materiałów.

Najważniejsze informacje SEO (12 kwietnia 2023)

  • Wraz z najnowszą aktualizacją Chrome zmienia się nieco zasada oceny ładowania jednego ze składowych elementów Core Web Vitals. Mowa tu o Largest Contentful Paint i wykorzystaniu Low Quality Image Placeholder, które nie będzie już zaliczane jako LCP. Jak to wpłynie realnie na ocenę naszych stron? Niezbędne będzie wykonanie nowych pomiarów i dokładna analiza waterfall’a, aby zoptymalizować nowy element, uznany za LCP podczas ładowania witryny.
    https://chromium.googlesource….
  • Kanibalizacja dotyczy zarówno branży e-commerce, jak i rozbudowanych portali bazujących na treściach. Można jednak z nią skutecznie walczyć i to niekoniecznie przy wykorzystaniu płatnych narzędzi SEO. Antoine Ripret pokazuje krok po kroku jak zrobić to z wykorzystaniem jedynie GSC.
    https://twitter.com/antoinerip…
  • Jeden z użytkowników zadał na Twitterze pytanie dotyczące tego, jak w przypadku dużych serwisów paginacja wpływa na obciążenie crawl budgetu. John Mueller zdradził sposób na usprawnienie indeksowania takich adresów.
    https://twitter.com/juancvarga…
  • Jeśli poszukujecie pomysłów na prowadzenie testów w SEO, to właśnie je znaleźliście! Logan Bryant prezentuje dużą listę gotowych pomysłów – zarówno tych prostych, jak i nieco bardziej skomplikowanych. Każdy specjalista znajdzie coś dla siebie. Jest to też świetny sposób na zrozumienie, jak działa SEO i na co zwracać uwagę podczas optymalizacji.
    https://loganbryant.com/the-bi…
  • Nowe spojrzenie na strukturę Twojej strony być może pomoże Ci zrozumieć, na co zwracają uwagę użytkownicy i jak oni odbierają witrynę. Jak tego dokonać? Audyt struktury na bazie breadcrumbsów oraz zawartości nagłówków H1!
    https://seodepths.com/python-f…
  • Technicznego SEO ciąg dalszy! Dlaczego warto uczyć się SQL i jak połączyć go z SEO? Otóż wiele argumentów przemawia za tym, że specjaliści powinni rozszerzać swoją wiedzę przynajmniej o podstawy programowania. W poniższym wpisie poznacie zalety wykorzystywania SQL, który daje znacznie więcej możliwości niż Google Sheets czy Excel.
    https://www.aeripret.com/sql-f…
  • Za nami dzień błędu 404, a to znaczy, że jest to najlepsza pora na krótkie przypomnienie. Czym jest ten błąd, jak się z nim uporać, ale co ciekawe znajdziecie tam również informację jak edytować stronę błędu na różnych systemach CMS.
    https://salt.agency/blog/404-d…
  • Coraz częściej techniczni specjaliści SEO sięgają po logi serwera, w celu dokonania wielu analiz. Jakich? Chociażby monitorowania adresów zwracających błędy, ostatnią datę crawlu serwisu i wiele innych. Jeśli jeszcze nie mieliście okazji analizowania logów to być może argumenty z wpisu Mohda Amaana Was przekonają.
    https://www.linkedin.com/feed/…

Eksperci polecają

  • Świeżo ogłoszone certyfikaty od Googla – dla tych, którzy chcą rozwijać się także w kierunku związanym z analizą danych:
    https://blog.google/outreach-i…
  • Szybkie podsumowanie alternatyw dla Chatu GPT, co warto testować (tldr: nie jest to tylko Bard i Bing, dlatego tym bardziej zachęcam do przebrnięcia):
    https://www.searchenginejourna…
  • Trudno jest znaleźć (uspokajającą) pigułkę wiedzy o sztucznej inteligencji, szczególnie, jeśli weźmiemy pod uwagę wyścig technologicznych zbrojeń. Próbować jednak warto i jedną z takich prób jest raport dla dziennikarzy od Media Voices – o praktycznych zastosowaniach A.I. w newsroomach:
    https://voices.media/practical…
  • Ciekawy case study o Bardzie – konkretnie o tym, co może mieć wpływ na wysokie rankowanie lokalnych biznesów w tym kanale. Mocno podkreśla się tu siłę recenzji klientów/użytkowników etc.:
    https://moz.com/blog/local-bus…
  • Wielu skupia się na tym, że teksty generowane przez A.I. są mało oryginalne i żerują na czyjejś pracy. Drugą stroną tego samego medalu jest jednak problem z brakiem różnorodności. Oryginalność to jedno, ale znaczne ograniczenie wyboru to drugie – teksty generowane przez A.I. spłycają rzeczywistość, co ostatecznie może mocno irytować.
    https://www.vox.com/future-per…
  • Hybrydy Chatu GPT staną się siermiężnym narzędziem propagandy? Takie testy zrobił NYT na “konserwatywnym” chacie mającym być odpowiedzią na “lewicowy” GPT. Wygląda to naprawdę upiornie i wzmacnia przekaz o problemach z narracją A.I.:
    https://www.nytimes.com/2023/0…
  • Czy kusi Was świetna myśl, żeby opublikować kilka tysięcy artykułów na raz (oczywiście artykułów wysokiej jakości, rzecz jasna), ale boicie się, że to wywoła trzęsienie ziemi? Otóż nie wywoła, więc można odetchnąć z ulgą:
    https://www.seroundtable.com/g…
  • A na koniec, żeby poprawić humor tym, którzy właśnie z niechęcią skończyli świąteczny urlop: Google ułatwi poszukiwania najlepszego hotelu na następne wakacje 🙂 Enjoy:
    https://blog.google/products/t…

Joanna Sarnat,  SEO Specialist at Wyborcza.pl
profil na LinkedIn

Najnowsze informacje o SEO i AI

  • Oto kolejny świetny przykład, dlaczego do ChatuGPT należy podchodzić z dużą rezerwą i ograniczonym zaufaniem. Podczas wyszukiwania czegoś w sieci Chat jako źródło podał artykuł Guardiana, którego nie można wyszukać bezpośrednio w Google. Dziennikarze również nie przypominali sobie sytuacji napisania takiego artykułu, a nie znaleźli w bazie żadnej wspominki o jego usunięciu. Dlaczego? Pewnie się domyślacie. Oczywiście ChatGPT zmyślił wpis, który nigdy nie istniał w obrębie serwisu.
    https://www.theguardian.com/co…