Zaznacz stronę

SEO (czyt. es-i-o) czyli Search Engine Optimization rozwija się codziennie, to już nie tylko pozycjonowanie stron w wyszukiwarce Google, ale coraz szersze pojęcie. Bardzo często specjaliści w rozmowach z Klientami używają bardzo technicznego języka, zwrotów które są coraz mniej zrozumiałe dla przeciętnego Kowalskiego. Często też używane zwroty w kontekście SEO znaczą coś zupełnie innego niż w codziennym języku. Dlatego przygotowałem wyjaśnienie kilkunastu najczęściej używanych wyrażeń w języku SEO w sposób zrozumiały dla osoby nietechnicznej. Lista będzie w miarę dostępnego czasu stale rozbudowywana.

Aby ułatwić znalezienie konkretnego wyrażenia podzieliłem je na kategorie

 

Ogólne zwroty SEO

  • Analytics, Google – najpopularniejszy system analityki online, z jego pomocą dowiesz się jak twoi klienci korzystają z twojej strony www, skąd przychodzą na twoją stronę, jak długo na niej zostają, które reklamy klikają bardziej od innych.
  • Algorytm – w kontekście Google i innych wyszukiwarek internetowych jest to zbiór dyrektyw, jakich używają wyszukiwarki do filtrowania i pokazywania wyników wyszukiwania swoim użytkownikom oraz ustalają co ma większy a co mniejszy wpływ na ich wyniki np. ilości i jakość backlinków
  • Backlinks, backlinki – czyli linki zwrotne, są to linki umieszczone na stronach internetowych, które prowadzą do innych stron internetowych – wyobraź je sobie jako sznurki po których mogą poruszać się boty wyszukiwarek tzw. pająki (spiders)
  • BERT – eng. Bidirectional Encoder Representations from Transformers, czyli zaawansowany system, próbujący zrozumieć kontekst języka naturalnego. Jest to system rozwijany przez Google, w celu lepszego zrozumienia intencji użytkownika wyszukującego informacji w wyszukiwarce Google. System stara się zrozumieć kontekst frazy/fraz na podstawie otaczającego tekstu
  • Boty – roboty, złożone programy, których zadaniem jest wykonywanie automatycznych zadań np. w kontekście Google i SEO – Googlebot – system, który w sposób ciągły przemierza Internet (po linkach) i indeksuje wszystkie strony internetowe
  • Content – pol. zawartość serwisu, artykuły, treść – anglojęzyczna nazwa stosowana w stosunku do zbioru artykułów, tekstów i nie tylko. Content to również zdjęcia, filmy, pliki pdf i inne.
  • Disavow – z j. ang. wyrzec się, wypierać się – w kontekście SEO specjalny mechanizm do zrzekania się linków prowadzących do twojej witryny – w ten sposób informujesz Googlebota, że te konkretne linki nie zostały utworzone przez Ciebie i nie masz z nimi nic wspólnego – patrz Pingwin
  • Panda, Pingwin – nazwy kodowe dla dużych aktualizacji (update) algorytmu Google. Za każdym razem gdy Google wdraża znaczącą zmianę w swoich systemach oznacza ją nazwą jakiegoś gatunku zwierzęcia. Panda odpowiada za obniżenie widoczności stron bez treści lub z bardzo ubogą treścią, Pingwin natomiast uderza w linki prowadzące do Twojej strony ze stron o bardzo marnej wartości – najczęściej tworzonyc specjalnie w celu manipulacji wynikami wyszukiwania
  • Indeks – skorowidz, spis – zbiór stron odwiedzonych i zapisanych przeza Googlebota, obecnie można powiedzieć, że zawiera cały internet. Za pomocą swojego algorytmu Google wybiera z indeksu strony, które pokazuje użytkownikom w dopasowaniu do ich pytań
  • Landing page – strona docelowa – strona na która wchodzi użytkownik po kliknięci w baner na jakimś serwisie, w wyniki organiczne Google, w wyniki płatne Google AdWords, na fanpage’u na Facebooku itp. Stroną docelową może być dowolna strona serwisu, w przypadku sklepu online może to być strona produktu, kategorii lub strona z podziękowaniem za dokonanie zakupu
  • Moc linka – z j. ang. Link Juice – każdy link przekazuje pewną moc w kontekście pozycjonowania, link ze strony głównej Onetu ma większą moc niż z mojego bloga 🙂 Googlebot trafia na twoją stronę z różnych linków, bierze pod uwagę również ich moc
  • Długi ogon – z j. ang. Long Tail – są to bardzo precyzyjnie dobrane słowa kluczowe, które mają mały wolumen wyszukań ale bardzo dobrze konwertują np. czarna koszulka z białym nadrukiem głowy psa – nie wygeneruje wielu wejść z Google ale w przypadku sklepu z czarnymi koszulkami z białymi głowami psów – będzie wyśmienicie konwertować
  • Ruch – j. ang. Traffic – często określany jako Direct, Referral lub Organic – określa ilość wejść na twoją stronę, wejścia mogą być jak wyżej opisane Bezpośrednie (gdy ktoś wpisze w pasku przeglądarki adres twojej strony np. http://onet.pl), Referral czyli odniesienia z innych stron oraz Organiczny czyli z darmowych wyników wyszukiwania Google
  • White Hat SEO – działania optymalizacyjne prowadzone w zgodzie ze wskazówkami dla webmasterów od Google, główny zakres działań to optymalizacja serwisu, przede wszystkim techniczna, ale również optymalizacja treści.
  • Black Hat SEO – działania prowadzone niezgodnie ze wskazówkami dla webmasterów od Google, często z naruszeniem prawa np. włamywanie na serwisy i umieszczanie na nich linków do własnego serwisu oraz wiele innych. Działania te są coraz lepiej wychwytywane przez algorytmy Google i serwisy stosujące takie techniki często tracą swoje pozycje w wynikach wyszukiwania. Działania do pewnego stopnia są skuteczne, należy pamiętać o ryzyku ich stosowania.

Zwroty SEO związane ze strukturą serwisu

  • 301, przekierowanie – 301 redirect – technicznie oznacza stałe przekierowanie jednego adresu na inny, może dotyczyć pojedynczej podstrony, grup podstron lub całego serwisu. Informuje boty wyszukiwarek, że twoja strona nie funkcjonuje po obecnym adresem i została przeniesiona w inne, wskazane miejsce. Oznacza też przeniesienie mocy linków prowadzących do starej strony pod nowy adres.
  • 302, przekierowanie – 302 redirect – technicznie oznacza czasowe przekierowanie jednego adresu na drugi, często wykorzystywane podczas testów A/B – w przeciwieństwie do 301 nie przenosi mocy linków – uwaga, długotrwałe stosowanie 302 może zostać uznane przez Googlebota jako błędnie ustawione 301 i tak też potraktowane
  • 404, błąd – 404 error – informuje boty oraz użytkniwków, że dana podstrona nie może zostać znaleziona i prawdopodobnie została usunięta lub przeniesiona w inne miejsce, pod nowy adres. Częsciowo 404 są naturalnym elementem sieci Internet ale jako właściciel strony powinieneś monitorować występowanie dużej ilości 404 na swojej stronie
  • Alternate – tag rel=”alternate” informuje boty wyszukiwarek o alternatywnej, mobilnej wersji strony. Element niezbędny do prawidłowego oznaczania w przypadku dwóch różnych wersji serwisu – osobnej dla desktop i osobnej dla mobile – w połączeniu z canonical’em prawidłowo kieruje boty na odpowiednie wersje serwisu
  • Kanonikal – tag rel=”canonical” – informuje boty o kanonicznym adresie dokumentu, powinien być stosowany w serwisach z różnymi parametrami w url, w przypadku umieszczenia tej samej treści w kilku różnych serwisach, do oznaczenia wersji desktopowej oraz innych zaawansowanych konfiguracji pomiędzy domenami

Wpis aktualizowany: 22 luty 2020.

 

15 najpopularniejszych mitów SEO