Osoby zarządzające biznesami np. CEO często szukają i czytają tak zwane Executive Summary – czyli zwięzłe podsumowanie najważniejszych tematów z danego zagadnienia.

Ponieważ mój cotygodniowy newsletter jest skierowany do specjalistów SEO i osób mocno siedzących w tematyce SEO, postanowiłem pisać raz w miesiącu podsumowanie z najważniejszymi tematami z punktu widzenia biznesów online i osób nimi zarządzających.

Zagadnienia są pogrupowane w tematy z krótkim podsumowaniem, o co w nich chodzi, dlaczego są ważne i jak je zaimplementować w swoim biznesie. Do tego linki do artykułów ze szczegółami.

Dzięki temu, jeżeli jesteś szefem – wystarczy, że prześlesz taki odcinek do swojego zespołu i zapytasz, czy planują wdrożenie lub modyfikacje na podstawie tych informacji. Oszczędzasz dzięki temu sporo czasu i jesteś na bieżąco z najnowszymi tematami w branży SEO.

W dzisiejszym odcinku przeczytasz o: 

  • Google będzie płacić Wydawcom za korzystanie z ich treści
  • Core Web Vitals już w maju
  • Dlaczego wdrożenie HTTPS jest ważne
  • WebStories – czym są i jak je wdrożyć?
  • Google Safe Browsing – pilnuj swojego serwisu
  • Google Hub Questions – a strategia kontentowa
  • Wywiad z SEO w Forbes.com
  • Rand Fishkin i reklama online
  • Raport nt marketingu B2B
  • Podsumowanie roku 2020 w Google

Google będzie płacić francuskim Wydawcom za korzystanie z fragmentów ich treści w wyszukiwarce

Dlaczego jest to ważne: Google ma dominującą pozycję na rynku wyszukiwarek internetowych. Dla sporej rzeszy użytkowników Google jest synonimem internetu. Gigant coraz śmielej korzysta z treści wydawców, prezentując je w swoich produktach (Search, Discover, Google News). Coraz częściej użytkownicy otrzymują niezbędne informacje na platformie Google i nie przechodzą na strony wydawców. Powoduje to obniżenie wizyt w serwisach online, a co za tym idzie obniżenie przychodów reklamowych. Dlatego podjęcie tematu płatności za wykorzystane fragmenty treści jest ogromną zmianą w dotychczasowej polityce Google. Warto śledzić ten wątek w kontekście rozszerzenia na inne kraje w tym np. Polskę.

Szczegóły poniżej: 

  • Google osiągnęło porozumienie ze stowarzyszeniem francuskich wydawców co do tego, w jaki sposób będzie płacić za ponowne wykorzystanie fragmentów ich treści. Wynika to z zastosowania prawa unijnego. Google próbował uniknąć płacenia francuskim wydawcom za ponowne wykorzystanie fragmentów treści w agregacji wiadomości (Google News) i produktach wyszukiwania (m.in. Google Discover), zaprzestając wyświetlania ich we Francji. Jednak w kwietniu ubiegłego roku francuski organ nadzorujący konkurencję (FCA) powstrzymał próby uniknięcia płatności, uznając działanie Google za niesprawiedliwe i szkodliwe dla sektora prasowego oraz prawdopodobnie stanowiące nadużycie dominującej pozycji rynkowej.
    Google nie potwierdziło, ile pieniędzy zostanie przekazanych wydawcom.
    Źródło: https://techcrunch.com/2021/01…
  • Pozostając w tym samym temacie: Google zagroził, że usunie swoją wyszukiwarkę z Australii, jeśli pojawi się prawo zmuszające firmę do negocjowania płatności na rzecz firm medialnych, głównie wydawców twierdząc, że propozycja ustanawia „niebezpieczny precedens”. Google podobno w ramach testów zaczął wycofywać linki do serwisów australijskich ze swoich produktów. Co ciekawe premier Australii odpowiedział bardzo ostro, że nie będą reagowali na groźby i to Google ma się dostosować do ich prawa. Jedno jest pewne, najbardziej stracą wydawcy i biznesy online.
    źródło: https://www.theguardian.com/me…

Core Web Vitals

Dlaczego jest to ważne: W ubiegłym roku Google zapowiedziało wdrożenie do algorytmu wyszukiwarki oceny “przyjazności” serwisu oraz szybkości jego ładowania. Zmianę nazwano Page Experience Update. Termin wdrożenia był zapowiedziany z rocznym wyprzedzeniem i przez pandemię Covid-19 przesunięty ostatecznie na maj 2021. Google od kilku lat dąży do lepszego UX swojego flagowego produktu – przykład – wdrożenie AMP (który działa o wiele szybciej od przeciętnej wersji mobilnej serwisu). W maju Google weźmie pod uwagę wskaźniki Core Web Vitals. Nie wiemy, w jakim stopniu będzie to ważny element oceny, ale to ostatni dzwonek, aby przygotować się do tego wydarzenia.

Szczegóły poniżej:

  • Wszystko o Core Web Vitals po polsku – definicja, wskaźniki, jak sprawdzić, czym testować, narzędzia itd – solidne opracowanie by Konrad.
    Źródło: https://www.supermonitoring.pl…
  • Rachel Anderson i Jamie Indigo rozmawiają o tym, jak przetestować wydajność swojej strony za pomocą Lighthouse, jakie wskaźniki składają się na wynik Lighthouse’s Performance i co oznaczają te wskaźniki.
    Źródło: https://www.searchenginejourna…
  • Jak zoptymalizować Core Web Vitals – 28 przykładowych obszarów o jakie możesz zadbać na swojej stronie. A Page Experience Update tuż za rogiem.
    Źródło: https://www.searchenginewatch….
  • Wtyczka pokazująca wyniki Core Web Vitals w SERPach – przydatne narzędzie.
    Źródło: https://chrome.google.com/webs…

Protokół HTTPS

Dlaczego jest to ważne: Bezpieczeństwo sieci jest jednym z bardzo ważnych tematów we współczesnym świecie online. Kilka lat temu Google zapowiedział podjęcie kroków w globalnym świecie online w tym kierunku. Protokół https jest obecnie domyślnym protokołem dla serwisów internetowych. Natomiast jest jeszcze cała masa serwisów z domyślnym nieszyfrowanym protokołem http. Google, a w tym jedna z najpopularniejszych przeglądarek będzie oznaczać linki http jako niebezpieczne i docelowo blokować dostęp do nich dla użytkowników. Jeżeli Twój serwis nadal jest domyślnie serwowany przez http – najwyższa pora zadbać o wdrożenie https. Pamiętaj o przekierowaniach!

Szczegóły poniżej:

  • Jedna z nowości w Chrome 88 – będzie traktował wszelkie linki, odesłania, zasoby dostępne po HTTP i posiadające równocześnie wersje HTTPS jako niebezpieczne i będzie blokował do nich dostęp. Warto zadbać o swój serwis i sprawdzić go pod tym kątem korzystając choćby z Screaming Froga.
    Źródło: https://chromeunboxed.com/what…
  • Google Chrome niedługo wprowadzi protokół https jako domyślny w pasku adresu. Co to znaczy? Że w pierwszej kolejności będzie próbować połączyć się z protokołem https, odczeka kilka sekund i dopiero potem wyśle request do http. Dla serwisów bez SSL to może być bardzo zła informacja.
    Źródło: https://tldrmarketing.com/gene…

WebStories

Dlaczego jest to ważne: Praktycznie każdy współczesny internauta korzysta i zna popularny format prezentacji kontentu w postaci Stories. Wprowadzone przez Snapchata, następnie zaimplementowane przez Instagram i kolejne sieci społecznościowe (czekam na Stories w Excelu 😉 ) zostało zauważone przez Google. Narzędzie o nazwie WebStories zostało zaimplementowane w usłudze Google Discover, wyświetla się tam między innymi linkami do artykułów. Na razie działa w Brazylii, Indiach i USA. W Polsce na razie to ciekawostka, ale gdy pojawi się i u nas będzie kolejnym driverem ruchu do serwisów online.

Szczegóły poniżej:

  • Czym jest WebStories opisane w formie … WebStories 🙂 Warto sprawdzić ten ficzer, niedługo może stać się popularne.
    Źródło: https://www.suzukikenichi.com/…
  • Ten sam John wypowiedział się w kwestii wdrożenia WebStories w innych krajach (pisałem o tym w poprzednim odcinku). Oczywiście pod warunkiem, że odpowiednio wielu wydawców je wdroży. Podobnie było z AMP w Polsce – w stosunku do tego, co zakładało Google, wdrożenie opóźniło się o rok.
    Źródło: https://www.searchenginejourna…

Google Safe Browsing

Dlaczego jest to ważne: Tak, jak pisałem wyżej, Google mocno postawił na bezpieczeństwo w sieci. Pokłosiem tej strategicznej decyzji jest mechanizm Google Safe Browsing. W założeniu działa chroniąc internautów przed wchodzeniem na serwisy, które zawierają wirusy i podejrzane oprogramowanie. W praktyce jak każdy system czasem jest omylny i może fałszywie pozytywnie zablokować cały serwis. Kilka lat temu spotkało to popularnego dostawcę oprogramowania e-commerce w Polsce, czyli IAIShop (obecnie IdoSell). Błąd spowodował oznaczenie wszystkich domen podpiętych do panelu w domenie IAIShop jako niebezpieczne i system skutecznie zablokował do nich dostęp. Co to oznacza w praktyce dla właścicieli sklepu online? Chyba nie muszę tłumaczyć. Nie oszczędzajcie na bezpieczeństwie i regularnie wykonujcie audyty bezpieczeństwa Waszych serwisów online.

Szczegóły poniżej:

  • Czy wiesz, że Google posiada mechanizmy, za pomocą których może “zdjąć” dowolny serwis z Internetu? Możesz się roześmiać – ale jak to? to przecież niemożliwe xD. Otóż nie. Jest to możliwe poprzez Google Safe Browsing. Przeczytaj, bo może kiedyś spotkać to Twój serwis.

Google Hub Questions

Dlaczego jest to ważne: Publikacja treści odpowiadających na zapytania użytkowników wyszukiwarki Google nie jest nową i odkrywczą strategią. Dobrze dobrane tematy, wyczerpujące wątek treści to klucz do ściągnięcia do serwisu wielu czytelników. Specjaliści SEO zajmujący się kontentem korzystali z dedykowanych zewnętrznych narzędzi i niejako zgadywali jakie tematy są interesujące w danym serwisie/tematyce. Wystawienie takiego narzędzie bezpośrednio od Google jest bardzo interesującym ruchem. Sprawdź, czy Twój serwis realizuje strategię budowy wartościowego kontentu – jeżeli nie, postaraj się o zbudowanie strategii i jej realizację.

  • Bardzo ciekawe narzędzie od Google dla Wydawców – Google Hub Questions. W skrócie polega to na tym, że Google analizuje zapytania w wyszukiwarce, na które brakuje odpowiedzi lub wyniki są niewystarczające i zbiera je właśnie w hubie. Dzięki temu wydawcy mogą je analizować i tworzyć brakujące treści. Zła wiadomość jest taka, że działa to na razie tylko na rynkach anglojęzycznych i to w wybranych krajach. Co ciekawe dopiero co uruchomili tę usługę w USA.

SEO w Forbes.com – ku inspiracji

Dlaczego to jest ważne: Artykuł, a właściwie wywiad z człowiekiem odpowiedzialnym za SEO w Forbes.com. Warto przeczytać, bo tego typu materiałów nie ma zbyt wielu w sieci. Najważniejsze wnioski – technologia, uproszczenie formatów reklamowych pod Page Experience Update w maju 2021, mobile first index. Bardzo dobre wnioski na końcu artykułu.

  • “First, it’s essential to keep abreast of Google’s news and announcements to define your strategy. Even if this won’t necessarily give you all the information you need, it will definitely point you to the topics you should be focusing on, as well as the timeframe to implement changes.
    Next, we often talk about how fast things change in SEO. But even “old” topics that affect your site are things you should pay attention to. That might be duplicate content or one of the issues Dayne mentioned today, like desktop-mobile parity, page speed, and JavaScript rendering. This can depend on how your site is built (is it heavily JavaScript?) or even on your industry (does your industry depend on certain site elements for revenue?).
    Finally, make sure your coworkers in other departments — and even more importantly, your company’s business model — have a spot in your SEO strategy. From ad placement to JavaScript, some SEO decisions and implementations go beyond the SEO department.”
    Źródło: https://www.oncrawl.com/oncraw…

    Czytając mój newsletter punkt pierwszy i drugi masz już ogarnięty 🙂

Reklama online wg Randa Fishkina

  • Gdy widzę artykuł od Randa Fishkina, uśmiecham się do siebie. Człowiek ikona, jeden z twórców Moz.com, przez wiele lat gorący orędownik Whitehat SEO i wielbiciel Google, od momentu dramatycznego rozstania się z Mozem przeszedł na drugą stronę barykady. Nie, nie zajął się Balckhat SEO 😉 – zaczął natomiast krytykować wszystko dookoła Google i SEO. Co roku wieszczy w dramatycznych felietonach upadek Google i koniec SEO. Dawno nie wyskoczył z niczym nowym – wtem… Przeczytaj mocny artykuł Randa na temat reklamy online. Mimo że kontrowersyjnie – warto czytać różne stanowiska i różnych autorów.

B2B Marketing Raport

  • Jeżeli marketing B2B to Twoja bajka – zainteresuj się artykułem Briana Deana z Backlinko – B2B Content Marketing Report. Baaardzo obszerne opracowanie i analiza marketingu firm z ofertą B2B. Może to być ważnym elementem do opracowania planu dla swojej firmy na 2021. Czy wiesz, że 30% tego typu firm nie prowadzi własnego bloga – czyli nie prowadzi działań content marketingowych? To już daje do myślenia nt budowania przewagi na rynku. Polecam! Warto przeczytać.

Podsumowanie roku 2020 w Google

Podsumowanie wszystkich wydarzeń z perspektywy SEO w 2020 – warto przeczytać i przypomnieć sobie (lub dowiedzieć się) co ważnego wydarzyło się w 2020 roku:

  • Core updates – w styczniu 2020 pierwszy, następny w maju 2020 i finalnie w grudniu 2020 – według danych miał największy wpływ na ranking
  • BERT został wdrożony w 100% dla anglojęzycznych zapytań
  • w maju 2020 Google zapowiedział Page Experience update – wdrożenie ma być w maju 2021
  • w marcu Google wprowadził nowe oznaczenia linków rel=”sponsored” i rel=”ugc”
  • Google mocno zaktualizował swoje dokumentacje m.in. dotyczącą Google News czy wytyczne dla “Google raters”
  • spora zmiana była również w wynikach wyszukiwania – zwłaszcza dla featured snippets – jeżeli Twoja strona jest na pozycji ZERO nie będzie pokazana ponownie w wynikach organicznych
  • bardzo duża zmiana dotyczyła również tematów covidowych – Google wprowadziło dedykowaną stronę z wynikami – mocno zwracającą uwagę na wiarygodność informacji
  • w wizytówkach Google Maps wdrożono dodatkowe informacje nt. Covid
  • działania Apple wskazują, że chce wejść mocniej w rynek wyszukiwarek i być może dołączy do Google i Binga
  • Google Search Console otrzymało wiele nowych usprawnień i nowych raportów – widać, że wykonano sporą pracę nad tym narzędziem
  • w raporcie PageSpeedInsights wprowadzono nowe wskaźniki z Core Web Vitals, co pozwala już dziś sprawdzić wyniki swojej strony – przed ww. majowym update
  • dużą zmianą również było wdrożenie Google Analytics 4 – zupełnie nowe podejście do zbierania danych
  • w styczniu 2020 Google otworzył również swoje widżety produktowe PLA na wyniki organiczne – wystarczy prawidłowe wdrożenie schemy do pokazania się w tym miejścu