W tym wydaniu newslettera przygotowaliśmy dla Ciebie przegląd najważniejszych i najbardziej interesujących informacji ze świata SEO, z którymi na pewno warto się zapoznać.

Przyjrzymy się między innymi:

  • zmianom w Systemie Recenzji Google,
  • wartościowemu poradnikowi dotyczącemu GSC API
  • różnicom między SSR a CSR w kontekście SEO
  • poruszymy także tematy związane z usuniętymi czynnikami rankingowymi,
  • stosowaniem znaczników canonical i noindex
  • oraz wpływem ChatGPT na przyszłość wyszukiwarek.

Dodatkowo będziemy mieli okazję zgłębić case study dotyczące linkbuildingu oraz dowiedzieć się, jak skutecznie współpracować z innymi zespołami podczas wdrażania zmian SEO.

PS. Uruchomiliśmy anglojęzyczną wersję newslettera, jeżeli wolisz czytać w języku Williama Shakespeare’a, to zapraszamy tutaj: https://jakubsawa.com/seo-news…

Najważniejsze informacje SEO (3 maja 2023)

  • W kwietniu 2023 roku Google zmienił swój Review System, aby obejmował wszelkie rodzaje treści zawierające recenzje i rekomendacje, a nie tylko oceny produktów. Ta zmiana wprowadziła zamieszanie wśród właścicieli stron internetowych oraz doprowadziła do istotnych zmian w rankingu tych witryn. Myślę, że przyszłości aktualizacja może stać się częścią głównego algorytmu rankingu Google. Aby uniknąć problemów, my, czyli właściciele stron powinniśmy dążyć do poprawy jakości treści związanych z recenzjami (E-E-A-T).
    https://www.gsqi.com/marketing…
  • Na kanale Google Search Central pojawiło się nagranie dotyczące wykorzystania GSC API. Można dowiedzieć się jak za jego pomocą eksportować różnego rodzaju dane. Bardzo przydatny poradnik zwłaszcza jeśli współpracujecie z obszernymi stronami, gdzie 1000 pierwszych wyników z Search Console może okazać się niewystarczające.
    https://www.youtube.com/watch?…
  • Czy sposób renderowania strony może wpływać na SEO? Programistom podczas codziennej pracy mogłoby się wydawać, że stawiają przede wszystkim na takie rozwiązanie, które jest dla nich łatwiejsze. W praktyce wśród zasad technical SEO znajdziecie również informacje o różnicach między SSR a CSR, ich wpływie na wyniki oraz ogólne działania SEO. Jeśli jeszcze nie miałeś styczności z oboma typami renderowania, to koniecznie zapoznaj się z artykułem.
    https://www.searchenginejourna…
  • Pozostajemy w wątku technicznego SEO, przechodząc jednak do zagadnień dotyczących świeżo usuniętych czynników rankingowych przez Google. Nikki Halliwell w swoim newsletterze opisuje, że mimo usunięcia 4 ważnych elementów z systemu oceny strony w Google, nadal będą one miały znaczenie dla wartości, jaką strona daje użytkownikowi. Zgadzam się z jego rozumowaniem, o czym wspominałam już w poprzednim newsletterze, albowiem zbyt wielu użytkowników korzysta z urządzeń mobilnych i zależy im na szybkim czasie ładowania, przy przestało to mieć całkowite znaczenie dla SEO. Mamy jednak nieco odejść od ścisłej optymalizacji wyłącznie tych czynników, a skupić się także na pozostałych, o których dużo się mówi podczas aktualizacji.
    https://us20.campaign-archive….
  • Temat stosowania na stronie jednocześnie canonicali i tagu noindex jest sporny wśród specjalistów. Zazwyczaj stawia się na jeden z tych znaczników, aby oznaczyć duplikat bądź zapobiec indeksowaniu stron, których nie chcemy znaleźć w indeksie. Jedna z użytkowniczek Twittera zadała pytanie Johnowi Muellerowi w tej sprawie i usłyszała popularną wśród specjalistów odpowiedź “to zależy”. W jakich sytuacjach można wykorzystać oba znaczniki?
    https://www.seroundtable.com/g…
  • Mówi się o tym, że ChatGPT oraz AI szybko zastąpią wyszukiwarki. Na blogu Moz pojawił się jednak artykuł, że na pewno nie nastąpi to na tym etapie rozwoju sztucznej inteligencji. Dlaczego? Mowa o znacznej rozbudowie między innymi wyników w Google, takich jak polecane fragmenty, wyświetlane bezpośrednio na samej górze wyników wyszukiwania, czy atrybucja danych, które pozwalają nam ocenić, w jakim stopniu coś może być wiarygodne. W przypadku ChatuGPT coraz częściej mówi się o jego wpadkach podczas generowania odpowiedzi, które są niezgodne z prawdą. Więcej o tym i o zagrożeniach związanych z modelem językowym GPT w artykule.
    https://moz.com/blog/chatgpt-r…
  • Pozostańmy w temacie, który w ostatnim czasie mocno zaskoczył wielu specjalistów, czyli zmian w systemie rankingowym Google. Usunięte zostały aż 4 czynniki, uważane do tej pory za bardzo istotne. Wśród nich była mowa o page experience, który mimo zmian w algorytmie nadal ma być uważany po części za sygnał rankingowy. To jak to w końcu wygląda? Należy skupić się przede wszystkim na wartościowych treściach i pozytywnych odczuciach użytkowników, aby witryna nadal rosła podczas corowych aktualizacji.
    https://searchengineland.com/g…
  • Barry Schwartz przeprowadził rozmowę z Glenn Gabem, dotyczącą Bing Chatu, Barda i powiązanych z tym tematów SEO. Wartościowa pogawędka świetnych specjalistów, którzy szybko wyłapują nowinki w świecie wyszukiwarek. W rozmowie także kilka słów o tworzeniu contentu, zarówno przez AI, jak i człowieka.
    https://www.youtube.com/watch?…
  • Poniżej znajdziecie świetne case study dotyczące linkbuildingu – jednego z najważniejszych elementów w polskim SEO. Cyrus Shepard opisuje między innymi, jak wygląda priorytet linków w przypadku ich wpływu na SEO, czym jest selektywny priorytet oraz jak właściwie to działa. Bardzo ciekawy case zwłaszcza dla tych specjalistów, którzy mają w planach popracować nad linkowaniem wewnętrznym oraz zewnętrznym u swoich klientów.
    https://zyppy.com/seo/internal…
  • Jak rozplanować wdrażanie koniecznych zmian SEO podczas współpracy z innymi zespołami? Na swoim Twitterze Antoine Eripret pokazuje krok po kroku, jak utworzył taką mapę i skutecznie współpracował między innymi z developerami. W poście znajdziecie kilka słów o listach to do oraz priorytetyzacji zadań, aby dało się je realnie wprowadzić na stronę.
    https://twitter.com/antoinerip…

Kącik SEO i AI

  • Włochy przywróciły możliwość korzystania z ChatGPT dla swoich obywateli (którzy przez moment musieli korzystać z VPN). Można o tym przeczytać na włoskim Wired. Czy to oznacza, że OpenAI poprawił swoje narzędzie, które już nie narusza prywatności – nie do końca.
    https://www.wired.it/article/c…
  • Organizacja skupiająca dziennikarzy zajmujących się AI uruchamia we współpracy z Google News Initiative darmowy kurs online z wykorzystania narzędzi AI w pracy właśnie dziennikarzy. Zapisy są jeszcze otwarte, a sam kurs trwa kilka tygodni.
    https://www.journalismaidiscov…
  • Fajne narzędzie do wsparcia tworzenia m.in. prezentacji – testowałem z językiem angielskim – radzi sobie dobrze, z polskim trochę gorzej.
    https://kroma.ai/