Sprzedaż koszulek w dropshippingu – inspiracja
Kilka dni temu trafiłem na wpis Marcina Majznera z Cupsell.pl, dotyczący sprzedaży koszulek z nadrukami (wykonywanych właśnie w Cupsell.pl) na allegro przez jednego z ich klientów. Nie byłoby w tym nic dziwnego gdyby nie sposób w jaki ten klient działa (nazwijmy go umownie Jaś Kowal). W wielkim skrócie : Jaś Kowalski wystawia na allegro koszulki, a raczej wzory do nadruku na koszulki. Kupujący na allegro, wybiera jeden ze wzorów. W tym momencie Jaś Kowalski będący partnerem serwisu Cupsell.pl zamawia odpowiednią koszulkę (rozmiar i kolor) wraz z wybranym przez allegrowicza wzorem, opłaca produkcję koszulki i wysyłkę i podaje adres dostawy nie swój ale allegrowicza. Prosto zaimplementowany system dropshippingu 😀
Optymalizacja kosztów – brak magazynu
Jaś Kowalski nie musi kupować kilkudziesięciu rodzajów koszulek, sprzętu do nadruków, farby, papieru i wreszcie nie musi wykonywać tych nadruków. Brak magazynu i problemów z tym związanych. Genialne w swojej prostocie. Marcin przypadkowo trafił na taką aukcję na allegro i napisał o tym tutaj. Zaintrygowany takim systemem chce wprowadzić taką możliwość dla pozostałych swoich klientów. Jest to logiczne posunięcie ponieważ pozwoli mu na zwiększenie wolumenu sprzedaży swoich usług. Chce przeprowadzić odpowiednie testy i przeszkolić swoich klientów jak to robić efektywnie.
Dlatego z ciekawości czy takie rozwiązanie jest możliwe – pokusiłem się o suchą analizę możliwości sprzedaży w takim systemie koszulek na allegro.
Analiza sprzedaży koszulek z nadrukiem na allegro
Istotna informacja – najtańsza koszulka w Cupsell kosztuje 25zł.
W pierwszym kroku przeglądnąłem odpowiednią kategorię na allegro – http://moda.allegro.pl/odziez-i-bielizna-meska-t-shirty-87913. Okazuje się, że w tej kategorii wystawionych jest na chwilę obecną ponad 114 tysięcy aukcji – czyli jest spora konkurencja. W pierwszej kolejności zobaczmy co się sprzedaje – poniżej pierwsza strona z kategorii posortowana wg “popularności” czyli ilości transakcji.
Z tego widać, że najwięcej sprzedaży odnotowuje aukcja z “czystymi” koszulkami (co nie jest dla nas konkurencją). Analizujemy kolejne aukcje – większość popularnych aukcji oscyluje wokół cen 19 a 25zł. Czyli mamy już podstawowe dane. Analizujmy dalej – ile aukcji na tej pierwszej stronie oferuje koszulki z nadrukami. Na 50 aukcji około 20 oferuje koszulki z wybieranymi nadrukami – czyli nasza konkurencja już tu jest 😉
W kolejnym kroku należy przeanalizować jakiego typu nadruki są oferowane ? Czy są to proste teksty czy są to jakieś oryginalne obrazki ? Jeżeli tylko teksty to praktycznie każda osoba która potrafi posługiwać się jakimś prostym programem graficznym jest w stanie sobie poradzić z tym. Jeżeli są to jakieś fajne i oryginalne grafiki – potrzebne są umiejętności i zdolności graficzne oraz bardziej profesjonalne oprogramowanie.
Jednak taka analiza jest dość pobieżna – dlatego skorzystałem z narzędzia, które ułatwia obróbkę danych z allegro. Dzięki uprzejmości Konrada mam pakiet premium w serwisie Manubia.
Analiza sprzedaży w Manubia
W pierwszej kolejności ustawiamy odpowiednią kategorię, i zakres dat – na przykładzie ostatnie 30 dni.
Z wykresów łatwo odczytujemy podstawowe dane : wartość sprzedaży w zadanym okresie to ponad 1,77mln zł, 60,7tys sprzedanych sztuk i średnia cena 29,18zł.
Sprawdzam kolejne wykresy – sprzedaż w zależności od dnia tygodnia.
Kolejny wykres pokazuje w jakich godzinach jest największa sprzedaż – oznacza to, że wtedy jest duża sprzedaż ale również duża konkurencja 🙂
Kolejny wykres pokazuje rozkład sprzedaży w stosunku do ceny – dość istotna informacja. Ze względu na przejrzystość wykresu ograniczyłem w ustawieniach cenę między 0 a 70zł i skok ceny na 1zł. Widać piki przy cenie 29zł, 34zł, 39zł – daje to pewne informacje w jakich cenach sprzedaje się najwięcej koszulek.
Kolejne dane to Koszty dostawy – ponieważ jest możliwość wygenerowania kilkunastu różnych raportów w zależności od sposobu przesyłki – nie będę zamieszkał skrina z każdego z nich – możecie sami przetestować działanie Manubia. Napiszę tylko, że średnia cena za przesyłkę kurierską to 15zł przy przedpłacie.
Kolejna zakładka to Aukcje czyli możesz podejrzeć jakie aukcje zanotowały największą sprzedaż w zadanym wcześniej okresie (ostatnie 30 dni).
Ostatnia tabelka to zestawienie tzw. promocji na allegro – czyli wyróżnienia na stronie kategorii, pogrubienia itd itp
Analiza sprzedaży – podsumowanie
Pokazałem wam jak można w prosty sposób przeanalizować sprzedaż w danej kategorii i na podstawie tych danych wyciągnąć pewne wnioski, które być może pomogą wam na przygotowanie strategii sprzedaży w kanale dystrybucji jakim jest allegro.
Jestem ciekawy do jakich wniosków doszliście analizując powyższe wykresy i dane ? Czy opłaca się sprzedawać koszulki Cupsella na allegro ?
Zamiast Manubii polecam serwis TradeWatch.pl. Oferuje on jeszcze więcej informacji i analiz (np. dowiedzą się Państwo jakie rozmiary i kolory koszulek sprzedawały się najlepiej czy też jakie produkty klienci kupowali razem z koszulkami).
A to wszystko po kilkukrotnie niższej cenie 🙂
http://tradewatch.pl
Bardzo fajnie opisane i dobrze pokazane dna wykresach. Teoretycznie można śmiało sprzedawać w taki sposób, mając do dyspozycji tylko komputer i żadnych magazynów i całej reszty związanej ze sklepem. Ale jak zwykle w handlu internetowym pojawiają się pewne trudności. Na przykład co w przypadku zwrotu towaru/ Co się bardzo często zdarza – ludzie są świadomi, ze do 10 dni mogą oddać zakupiony produkt, bez podania przyczyny. Gdzie wobec tego wraca koszulka? Do tego co wystawił aukcję, czy do tego co wyprodukował? Tutaj mogą pojawić się zgrzyty, bo nie da się ukryć, że sprzedający nie lubią zwrotów delikatnie mówiąc.