Ostatni tydzień zdominowały rewelacje ujawnione podczas cyklicznej konferencji Google I/O. Kolejny raz środowisko SEO zakrzyknęło z trwogą – SEO IS DEAD. Ale czy rzeczywiście koszmar stanie się realny? Słyszałem już takie pohukiwanie przez ostatnie 15 lat wiele razy, mam jednak obawy (piszę teraz całkiem poważnie), że SEO jakie znamy powoli się kończy i ewoluuje w coś zupełnie innego. Kto się nie dostosuje, zostanie z tyłu i/lub odpadnie z tego wyścigu.
Nie zabrakło też innych, ciekawych informacji ze świata SEO.
Google I/O
W ubiegłym tygodniu odbyło się ważne dla naszej branży wydarzenie, czyli Google I/O 2023. Na światło dzienne wyszło wiele innowacji, nad którymi w ostatnim czasie pracowali inżynierowie, programiści, a także specjaliści od AI, bo tego tematu nie mogło zabraknąć. Poza zmianami w Google Maps czy Gmailu pojawiają się także nowości w przeglądarce, których świat SEO bardzo się obawiał. Poniżej przeczytanie o szczegółach.
- Więcej informacji w związku z Twoimi wyszukiwaniami i odpowiedzi na wszystkie pytania już w pierwszym wyniku w wyszukiwarce? A dokładniej w wyniku 0, dzięki sztucznej inteligencji, która przeanalizuje otrzymanie informacje w sieci i przygotuje dla Ciebie najlepszą możliwą odpowiedź. Co ważne ma ona zdolność do zapamiętywania kontekstu. Na przykład kiedy zapytasz o idealny garnitur na wesele w konkretnym kroju i cenie, a żaden ze zwróconych nie odpowiada Twoim wymaganiom ze względu na kolor, to wystarczy wygenerować kolejne zapytanie z samym kolorem, aby otrzymać garnitur spełniający wszystkie podane wcześniej szczegóły. Brzmi ciekawie prawda? Jak to jednak wpłynie na organiczne wyniki wyszukiwania?
https://blog.google/products/s… - Kolejny temat to oczywiście Bard – w nowej odsłonie i z wieloma udoskonalonymi funkcjami. Dużym krokiem jest przede wszystkim udostępnienie AI aż w 180 krajach, usuwając przy tym listę oczekujących. Niebawem ma pojawić się także 40 języków, w których będzie można porozumiewać się z Bardem. Co poza tym? Serwowanie grafik przy wynikach, obiektyw Google jako dodatkowa funkcja podczas wpisywania zapytania, a także kodowanie i eksport kodu na zewnątrz.
https://blog.google/technology… - Jako specjaliści SEO już zdążyliśmy się przekonać, że doświadczenie użytkowników i ich opinie mają duży wpływ na budowanie pozycji. Teraz czynniki te staną się bardziej widoczne ze względu na zmiany, jakie wprowadza Google do procesu wyszukiwania. Dokładniej mowa o perspektywach, czyli opiniach innych użytkowników w sieci, dzielących się spostrzeżeniami odnośnie produktów czy usług, których szukamy. Wybierając filtr “perspectives” otrzymujemy treści w wielu formach, pochodzące z for czy blogów.
https://blog.google/products/s… - Bardzo fajne podsumowanie konferencji opublikował wielokrotnie goszczący na naszych łamach Kevin Indig. Polecamy.
https://www.kevin-indig.com/wh…
Najważniejsze informacje SEO (17 maja 2023)
- Najważniejsza z nich, a jednocześnie najbliższa mojej specjalizacji, to wprowadzenie INP do Core Web Vitals. Szczerze mówiąc spodziewałam się, że nowa metryka zastąpi nam całkowicie FID już teraz, ale zgodnie z informacjami w dokumentacji, taki proces ma nastąpić w przyszłym roku. Niemniej jednak cieszy mnie fakt, że INP staje się ważną częścią oceny strony pod względem interaktywności dla użytkownika. W końcu cel działań SEO jest taki, aby nie tylko roboty, ale przede wszystkim użytkownicy byli usatysfakcjonowani tym, co znajdują w wynikach wyszukiwania. A prędkość ładowania jest jednym z najistotniejszych czynników, który oddziałuje na ocenę.
https://developers.google.com/…
Więcej o samym INP przeczytacie tutaj: https://web.dev/inp/ - Dodawanie znaczników Schema daje nam wiele możliwości na uatrakcyjnienie widoku strony w wynikach wyszukiwania, ale także pozwala wyświetlać się w specjalnych sekcjach, jeśli wszystko zostanie odpowiednio oznaczone. Czy można jednak wykorzystywać dane strukturalne w przypadku platform opartych o SaaS? Można, a wręcz trzeba, jednak jest to trochę bardziej skomplikowane niż w przypadku WordPressa czy Prestashopa. Poniżej znajdziecie szczegółowe wskazówki jak sobie z tym poradzić.
https://www.danielkcheung.com/… - Kilka porad dla specjalistów, co wziąć pod uwagę podczas wykonywania audytu technicznego dla strony opartej na WordPressie. Cieszy mnie fakt, że coraz większa liczba specjalistów pokazuje, jak dobrze wykorzystać darmowe narzędzia od Google. GSC daje nam niesamowicie dużo informacji o stanie technicznym witryny i o tym co powinniśmy poprawić. A my zamiast skorzystać z porad, wolimy skupić się na kupowaniu linków i „jakoś to będzie” 😉
https://www.linkedin.com/feed/… - Podczas badania słów kluczowych, ich potencjału oraz liczby wyszukań nawet nie zdajemy sobie sprawy, że korzystamy z różnych modeli językowych. Kiedy pojawia się temat tych największych, warto być świadomym i znać podstawy ich działania, możliwości oraz ograniczeń, które wynikają ze sposobu uczenia maszynowego.
https://searchengineland.com/s… - Kolejna niepotwierdzona aktualizacja algorytmu? Jako specjaliści powinniśmy się przyzwyczaić, bo w ostatnim czasie co najmniej kilka razy w miesiącu pojawiają się takie spekulacje. Zauważyliście u siebie jakieś zmiany w okresie 10-11 maja? Podzielcie się z nami swoimi spostrzeżeniami.
https://www.seroundtable.com/g… - Świetny case pokazujący jak wykorzystywać możliwość usuwania nieaktualnych treści na stronie. Przyznam szczerze, że przy swoich projektach nigdy nie korzystałam z takiej funkcji (https://search.google.com/sear…), jednak wydaje się to bardzo ciekawym narzędziem do prowadzenia wielu testów. I kolejny raz przydatnym narzędziem do badania okazuje się Google Search Console! Jego możliwości nadal nie są znane wszystkim specjalistom, a jak widać darmowe narzędzie też potrafi zaskoczyć ????
https://ohgm.co.uk/a-little-ne… - Po ostatnich ogłoszeniach Google trochę zagrzmiało wśród specjalistów SEO. Pojawiły się opinie, że jednak Techniczne SEO wcale nie jest tak istotne, jak mogłoby się wydawać, skoro Google wycofuje aż 4 ważne systemy rankingowe. Tym razem muszę zgodzić się z Nikkim Halliwellem, który mówi wprost, że to absolutnie nic nie zmienia w naszych działaniach. Nadal są to czynniki rankingowe, jednak nikt nie ma opierać na nich całych strategii SEO, bo to nie jest ścieżka do sukcesu.
https://www.nikkihalliwell.com…