W poniedziałek wysłałem do Ciebie ankietę nt SEO Newslettera – jeżeli jeszcze jej nie wypełniłeś/aś – odszukaj mail z poniedziałku i proszę wypełnij ją – zajmie Ci to max 5 minut 🙂 W przyszłym tygodniu opublikuję raport i wnioski – moim zdaniem mega ciekawe 🙂
Zapraszam do kolejnego odcinka pełnego bogactwa i dobroci. Zaczynamy od świetnego SEO case study od expirki.pl, poprzez sporo aktualizacji w dokumentacji Google, kilku narzędzi, kilku wpisów na LinkedIn (zapraszam do kontaktu) oraz w kąciku AI mega opracowania np GPT.
A dziś w “Eksperci polecają” – Rafał Borowiec dzieli się z Tobą polecanymi materiałami.
PS. Jeżeli przegapiłeś/aś ostatnie odcinki newslettera – linki do nich znajdziesz na końcu tego odcinka.

Najważniejsze informacje SEO (1 marca 2023 roku)

  • Chcesz przeczytać dobre SEO case study? Oto najlepsze case study lutego – jak na ekspirce odbudowano serwis, ile to kosztowało i jakie efekty przyniosło.
    https://expirki.pl/odbudowa-se…
  • W dobie tekstów pisanych przez AI musimy zadbać o wartościowy content na swoich stronach. Warto dokładnie przeanalizować branżę, słowa kluczowe, ich intencję oraz oczekiwania użytkowników. Jak to jednak pogodzić z panującymi trendami, które szybko się zmieniają? Siege Media we współpracy z Clearcope przygotowało raport dotyczący trendów w content marketingu na 2023 rok. Znajdziecie w nim także kilka informacji o linkach.
    https://www.siegemedia.com/str…
  • Kanibalizacja w SEO jest bardzo często spotykanym zjawiskiem. Wielu specjalistów nie wie, od której strony zacząć z nią walczyć, aby nie wpłynąć negatywnie na wyniki, które wcześniej udało się już wypracować. Wdrażając jednak odpowiednie rozwiązania, można znacznie poprawić dotychczasowe pozycje, a także CTR. W jaki sposób? Ciekawe wskazówki znajdziecie w artykule od SEL.
    https://searchengineland.com/k…
  • W ubiegłym tygodniu pojawiła się informacja o nowej funkcji w Google Search Console, czyli Bulk Export. Na niektórych kontach swoich klientów już zauważyłam taką możliwość, ale okazuje się, że nie jest ona jeszcze w pełni dostępna w naszym kraju, a jedynie stopniowo wdrażana. Nick LeRoy na swoim LI pokazuje, gdzie powinniście znaleźć taką funkcjonalność.
    https://www.linkedin.com/posts…
  • Google dokonało aktualizacji dokumentacji dedykowanej usłudze Discover. Co ciekawe usunięto fragment odpowiadający za E-A-T, czyli wartościową ocenę treści. Czy to oznacza, że czeka nas więcej clickbaitów i artykułów o niczym? Otóż Google wskazuje, że treści mają być po prostu pomocne i interesujące dla użytkowników, a nie zawsze muszą spełniać zasadę E-A-T. Jak wpłynie to na dotychczasowe wyniki witryn, które znaczącą część ruchu opierają właśnie na Discover? Nie pozostaje nam nic innego, jak tylko obserwować 😀
    https://developers.google.com/…
  • Mimo faktu, że za nami już dwa miesiące 2023 roku, to nadal w sieci pojawiają się nowe trendy i prognozy dotyczące tego, co będzie rządzić w SEO. W artykule Conductora pojawiają się między innymi częste wzmianki o aktualizacjach algorytmu, które mają być intensywne w tym roku, a także eksperymentów dotyczących AI. Czy jednak w całości te prognozy się spełnią?
    https://www.conductor.com/acad…
  • Aktualizacja w dokumentacji, dotycząca zmian zarządzania użytkownikami w Google Search Console. Nowe funkcje mają ułatwić uprawnienia, między innymi poprzez sprawniejsze usuwanie właścicieli, a także weryfikację generowanych tokenów dla wszystkich usług. Jest to bardzo pomocna zmiana zwłaszcza w przypadku, kiedy nie pamiętamy, kto posiada dostępy do analityki, a chcemy to w pełni nadzorować.
    https://developers.google.com/…
  • PageSpeed Insights w Google Sheets, czyli jak ogarnąc pobranie danych bezpośrednio do skoroszytu. Proste i skuteczne rozwiązanie.
    https://lempire.notion.site/le…
  • Świetny materiał o tym, jak uczyć się BigQuerry i SQL dla SEO – prezetnacja z 2020 roku, ale jak najbardziej aktualna.
    https://www.slideshare.net/are…
  • Bardzo ciekawy wpis Jarka Siekierskiego nt złota/srebra i usług SEO dla podmiotów na tym rynku. Post na LinkedInie.
    https://www.linkedin.com/posts…
  • Pozostając na LinkedIn, polecam mój wpis nt najczęściej popełnianych błędów przy tworzeniu ogłoszeń o pracę dla specjalistów (nie tylko dla SEO).
    Jak napisać dobre ogłoszenie o pracę dla specjalisty SEO

Eksperci polecają:

  • Przeczytaj artykuł o semantycznym SEO z bloga HolisticSEO od Koray Tuğberk GÜBÜR. Dzięki niemu dowiesz się, że sposoby wyszukiwania semantycznego różnią się od metod słownikowych, bo skupiają się na naturalnym języku i wzorcach zachowań. Aby zrozumieć, jak działają te zachowania semantyczne, warto poznać różne sposoby reprezentacji wiedzy, takie jak sieci semantyczne czy bazy wiedzy. Artykuł zawiera studium przypadków, które pomoże Ci zrozumieć, jak działa semantyczne wyszukiwanie i jak go wykorzystać do poprawy SEO Twojej strony internetowej.
    https://www.holisticseo.digital/seo-research-study/semantic-search
  • Jeśli jesteś specjalistą SEO, wiesz, że planowanie i budowa strony internetowej to proces skomplikowany i czasami chaotyczny. Często bierzesz udział w nim jako drugorzędny lub trzecioplanowy interesariusz i walczysz, żeby architektura strony była najlepsza dla użytkowników i wyszukiwarek. W tym artykule przeczytasz o sposobach na uwzględnienie intencji wyszukiwania w planowaniu zarówno treści, jak i struktury strony. Dowiesz się, jak korzystać z architektury strony dostosowanej do intencji wyszukiwania, jak rozwiązywać problemy z brakiem zgodności intencji oraz jak dalej rozwijać swoje umiejętności w tej dziedzinie.
    https://lazarinastoy.com/build…
  • Jak Google ocenia świeżość dokumentów oraz czy wpływa to na ich pozycjonowanie w wynikach wyszukiwania? W tekście został omówiony patent firmy Google zatytułowany “Systems and methods for determining document freshness” autorstwa Moniki Henzinger.
    Autor przedstawia w artykule kilka ciekawych wniosków z opisywanego w patencie sposobu określania świeżości dokumentów. Wynika z niego, że wynikająca z tego punktacja może wpłynąć na pozycję dokumentu w wynikach wyszukiwania. Świeżość dokumentu zależy od wielu czynników, takich jak data ostatniej modyfikacji, a także od liczby nowych i aktualnych dokumentów, które do niego linkują. Na przykład: okazuje się, że im więcej świeżych linków do dokumentu, tym wyższa jego punktacja.
    https://www.jcchouinard.com/ho…
  • W tym artykule autor dzieli się trzema skryptami Pythona, które możesz wykorzystać online do analizowania wyników wyszukiwania w Google. Dzięki nim dowiesz się, jakie rzeczowniki, przymiotniki i entity są najczęściej używane w wynikach wyszukiwania, lub jak wyszukiwać najbardziej odpowiednie nagłówki dla Twoich artykułów.
    Google już wykonał ciężką pracę analizując miliony artykułów i pokazując nam najlepsze wyniki na pierwszej stronie. My musimy poświęcić czas na analizę tego, co tam się znajduje. Python nadaje się do tego doskonale i to jedno z najlepszych narzędzi, jakie posiadamy jako specjaliści SEO.
    https://www.oncrawl.com/techni…

Rafał Borowiec,  Ekspert SEO w Largo.Pro
profil na LinkedIn

Najnowsze informacje o SEO i AI

  • W ostatnich tygodniach wielu specjalistów toczyło dyskusję o tym, jak zmieni się mechanizm wyszukiwania poprzez szerokie zastosowania AI w wyszukiwarkach. Mowa tu zarówno o Bardzie, ChacieGPT, jak i innych głosach o zagranicznych tworach opartych na AI. Jon Earnshaw w swoim artykule opowiada, że nie jest to wcale żadna nowość, a wykorzystanie inteligentnych systemów nie wpłynie na wyniki tak drastycznie, jak nam się to wydaje. Długie i wartościowe treści nadal mają pozostać ważne dla użytkowników.
    https://pi-datametrics.com/blo…
  • Czy wykorzystywanie treści tworzonych przez ChatGPT jest złe? Jeden rabin powie tak, drugi rabin powie nie. A co na to Google? Tutaj również odpowiedzi nie są jednoznaczne. Jeszcze niedawno John Muller mówił o tym, że można śmiało wykorzystywać teksty generowane przez AI, jeśli są one odpowiednio przeredagowane i wartościowe dla użytkownika. Teraz jednak pojawiło się pytanie, co się stanie, jeśli teksty napisane przez użytkownika zostaną poprawione przez ChatGPT. Wywiązała się na Twitterze ciekawa dyskusja pod wieloma postami, zobaczcie sami.
    https://www.seroundtable.com/g…
  • Materiał znaleziony na LinkedInie – polecony jako najlepsze opracowanie nt GPT – jeżeli chcesz dobrze zrozumieć jak to działa, ten mega artykuł jest dla Ciebie. Skarbnica wiedzy podana w bardzo przyjazny sposób. Ale uwaga – tylko dla hardcorów.
    https://writings.stephenwolfra…