Pod koniec 2012 roku dyskutowałem w grupie kilkunastu osób na temat obecności sklepów online w mediach społecznościowych i ich opłacalności dla właściciela sklepu. Z jednej strony osoby zajmujące się na co dzień SM przekonywały o zaletach, a z drugiej strony właściciele sklepów pytali o ROI (zwrot z inwestycji). Rozmowa była dość burzliwa jednak udało się wypracować pewien kompromis. Doszliśmy do wniosku, że nie każdy produkt odniesie sukces w SM oraz wbrew temu co twierdziły osoby związane zawodowo z SM – da się mierzyć ROI.
W trakcie dyskusji poruszono temat planowania działań w Social Media i mierzenia celów. Okazało się, że bardzo często osoby narzekające na brak pozytywnych rezultatów nie miały żadnego planu, żadnej strategii obecności swojej marki w SM.
Przygotowałem prosty dokument, prosty szablon za pomocą którego można szybko i skutecznie zaplanować swoje działania, a konkretnie zaplanować czas, miejsce i treść komunikatów w różnych kanałach. Dzięki tak prostemu narzędziu osoba planująca może przygotować schemat z góry na tydzień, dwa lub cały miesiąc i przekazać “klikaczowi” czyli pracownikowi odpowiedzialnemu za umieszczanie informacji w tych kanałach.
Rys.1 – Tak wygląda zakładka dla Facebook’a
W pierwszej kolumnie mamy Dzień tygodnia – dzięki temu możemy zaplanować, że w piątek o 12:00 zamieścimy nieśmiertelny obrazek z tekstem “już piąteczek” ;). W drugiej i trzeciej – planujemy dzień i godzinę publikacji – można dowolnie modyfikować wg własnego uznania. Kolumna Treść służy do przygotowania tekstu wiadomości którą umieścimy w poście/wpisie. W kolejnej kolumnie umieszczamy link do artykuły na naszym blogu, produktu na sklepie lub innej dowolnej treści. Można dodać kolejną kolumnę np. z uzupełnieniem o ref code dla Google Analytics. Możliwości jest wiele.
W chwili obecnej w dokumencie znajdują się trzy kanały – Facebook, Google+ i Twitter (w arkuszu są dodatkowe pola zliczające ilość znaków treści oraz treści z linkiem) oraz arkusz Biblioteka treści – gdzie możecie zamieszczać informacje o publikowanych treściach czy to na sklepie czy waszej stronie.
Dokument można pobrać tutaj – w formie spakowanego archiwum zip – w środku znajdują się 2 wersje ODS i XLS.
Pliki można dowolnie modyfikować i kopiować – zachęcam do podzielenia się swoimi modyfikacjami. Czekam na wasze komentarze 🙂
Jakub Sawa
Manager, Growth Hacker, ekspert SEO
Przygodę z internetem zacząłem w 1997 roku, od zakupu modemu. Przez 10 lat pracowałem w marketingu affilacyjnym online, głównie na rynku USA. Od 2008 roku byłem mocno związany z polskim rynkiem e-commerce. Jestem pasjonatem nowych technologii, z których korzystam na co dzień. Jestem właścicielem kilkunastu serwisów internetowych, praktykiem, aktywnie działającym w społeczności e-commerce i SEO. Tworzę i realizuję strategie wzrostu dla największych wydawców online w Polsce (Onet-RASP, Agora), zajmuje się konsultingiem i doradztwem w zakresie analityki, e-commerce oraz SEO/SEM.
Sylwek Kalinowski zwrócił uwagę na FB, że przy publikacji wpisu na fanpage FB jest możliwość ustawienia daty i godziny publikacji – cenna uwaga – można to wykorzystać do publikowania z wyprzedzeniem – jednak łatwiej jest zaplanować treści i ich publikację w arkuszu niż na fanpage’u
co za debilny wpis – lol jakie usprawnienie arkusz w ekselu i od razu wielki pan specjalista. idz ty czlowieku do uczciwej pracy sie wez i nie rob wody z muzgu ludziom
dziękuję za komentarz – szkoda, że anonimowy i niemerytoryczny – chętnie bym podyskutował 🙂
Wiele początkujących osób działa kierując się własną intuicją, bez przygotowania i bez planu. Myślę, że podpowiedź zawarta w tym poście będzie w takich przypadkach cenną wskazówką, więc również nie rozumiem tego komentarza. Każdy od czegoś kiedyś zaczynał i nie wszyscy pozjadali od razu wszystkie rozumy..
Social Media korzysta z zaangażowania klientów na portalach społecznościowych, wobec marki lub produktu.
Wydaje mi sie, ze ważniejszą podstawą tutaj jest budowanie wizerunku marki, niż sam efekt sprzedaży. Dzięki temu, że klienci dzielą się swoimi znajomymi, buduje się zaufanie i wiarygodność. To chyba są główne założenia działań w social media.
Jakub, cieszę się, że mogłabym mieć od Ciebie gotowy plan w Excell’u, gdyż dobre zaplanowanie kampanii zgodne z celem to podstawa. Czy mógłbyś zamieścić wersję pliku? Mam kłopot z jego ściągnięciem na komputer.