Jak zacząć sprzedaż w Internecie
Takie pytanie zadaje sobie codziennie wiele osób. Widać to po statystykach jakie publikują duże platformy e-commers – co roku zwiększa się liczba nowo otwartych sklepów internetowych. Dlatego przedsiębiorcze osobniki pytają – jak zacząć sprzedawać w Internecie?
Mają dobre chęci, chcą coś zrobić ale nie mają wiadomości nt. sprzedaży w Internecie. Drapią się po głowie i zadają sobie pytania :
- Czy zacząć od allegro ?
- Czy zacząć od sklepu ?
- Co sprzedawać ?
- Komu sprzedawać ?
- Jaka marża jest odpowiednia 10 -20%, a może więcej ?
Oto krótkie opracowanie, które mam nadzieję pomoże podjąć decyzję.
Czy wiesz co będziesz sprzedawać ?
No jasne, przecież wiem co będę sprzedawał (pomyślisz). Ale czy na pewno WIESZ co będziesz sprzedawał? Czy dobrze znasz ten produkt lub produkty? Bardzo często źródłem porażki w e-handlu jest nieznajomość branży/produktu, który się sprzedaje. Prosty przykład : bielizna damska. Jeżeli jesteś kobietą, na pewno masz pewne wiadomości, doświadczenia itd , ale jeżeli jesteś facetem (pewnie masz problem z rozpięciem stanika). Musisz poznać produkt, znać jego wady i zalety. Znać dostępne rozmiary, wiedzieć który producent jest popularny i jakie są o nim opinie użytkowniczek. To może być dla Ciebie śmieszny przykład, ale daje pewien obraz sytuacji oraz problemów z jakimi będziesz musiał się zmierzyć. Wyobraź sobie sytuację, że masz już e-sklep i dzwoni do ciebie klientka, która oczekuje od ciebie pomocy w doborze stanika lub stringów – jeżeli nie masz o tym pojęcia – zapewne poszuka innego sklepu.
Czy znasz swoich klientów ?
Nie chodzi oczywiście o znajomość osobistą. Musisz określić do jakiej grupy będziesz kierować swoją ofertę. Czy będą to kobiety czy mężczyźni ? (pociągnijmy przykład z bielizną) Czy są to kobiety, które szukają jakiejś seksownej bielizny na specjalne okazje czy raczej wygodnej i do codziennego użytku? Czy są to klientki, które kupują topowe drogie modele czy raczej segment cenowy średni? Im dokładniej sprecyzujesz do kogo kierujesz swoją ofertę, tym łatwiej będzie ci sprzedać towar.
Gdzie i jak będziesz sprzedawać ?
Ok już znasz wszystkie rozmiary staników, wiesz że będziesz je sprzedawać paniom po 30-ce ze średnim portfelem zakupowym. Co dalej ? Teraz musisz przeanalizować różne możliwości sprzedaży i wybrać w jakiej kolejności lub które wybrać. Proponuję od przeanalizowania oferty podobnej do twojej na allegro.pl. Nie lubię gdy ludzie utożsamiają e-commerce tylko z allegro, ale nie można pomijać tego kanału dystrybucji.
Przeanalizujmy staniki – wchodzisz na allegro i szukasz produktów, które chcesz sprzedawać. Spisujesz na kartce – ile takich samych staników oferują inni sprzedawcy, w jakich cenach, jakie mają koszty wysyłki, jakie mają komentarze, ile mają sprzedaży itd itp. Dzięki temu będziesz miał obraz potencjalnej konkurencji na allegro. Kolejny krok to sprawdzenie konkurencyjnych e-sklepów np. przez ceneo.pl – łatwo znaleźć tam konkretną branżę. Koniecznie przeczytaj opinie, zobacz co jest ważne dla klientów – co chwalą, a na co narzekają w opiniach. W kolejnym kroku skorzystaj z „dobrej rady wujka googla” czyli analiza oferty sklepów w wynikach organicznych i płatnych w google.pl.
Gdy masz już obraz konkurencji zastanów się gdzie jest dla ciebie miejsce ? Zanotuj na kartce wszystkie stałe koszty jakie będzie generowała twoja działalność, zaplanuj ile chcesz zarobić miesięcznie i na podstawie wszystkich powyższych danych zaplanuj jaką musisz mieć sprzedaż aby to osiągnąć. Dzięki temu od razu będziesz wiedzieć czy sprzedaż na allegro z marżą 10% jest opłacalna dla Ciebie? Czy jednak musisz sprzedawać z min. 20% i czy będziesz mógł konkurować cenowo ? (nie oszukujmy się – na allegro sprzedaje głównie cena – pamiętaj jednak, że zawsze znajdzie się ktoś kto da niższą cenę).
Czy konkurencja jest szkodliwa ?
Na pierwszy rzut oka odpowiedź wydaje się oczywista, ale gdyby nie konkurencja nie wiedziałbyś, w którym miejscu się znajdujesz. Mając konkurencję masz punkt odniesienia – możesz się czymś wyróżnić – i możesz konkurować nie tylko ceną (konkurowanie ceną jest to najłatwiejszy i jednocześnie najgorszy sposób konkurencji). Porównując się do konkurencji zapoznaj się z narzędziem analizą typu SWOT
Podsumowanie
Jakie masz możliwości sprzedaży swojego towaru?
- allegro.pl oraz inne niszowe typu ebay.pl lub swistak.pl
- własny sklep internetowy
- olx.pl (dawniej tablica.pl)
- tematyczne grupy na FB
Jako zadanie domowe – policz jakie masz koszty sprzedaży na allegro i jakie masz koszty sprzedaży na własnym sklepie.
Do listy pytań stawianych sobie na początku dodałbym jeszcze: „Ile będzie mnie (dziś i za pół roku, rok) kosztował produkt, który chcę sprzedawać?”. Jeśli jestem producentem nikomu nieznanego asortymentu dodatkowy kanał sprzedaży może zwiększyć obroty i skalę produkcji, a tym samym obniżyć koszt mojego produktu. Jeśli jednak moje produkty w sieci już ktoś sprzedaje dobrze jest upewnić się, że otwierając własny sklep zwiększę obroty firmy, a nie – przeciwnie – ograniczę je, gdyż ten ktoś widząc, że z nim konkuruję, wycofa się z dystrybucji moich wyrobów.
Jeśli nie jestem producentem jest jeszcze „ciekawiej” – producent, importer czy hurtownia zaoferuje inne warunki współpracy firmie, która sprzeda tysiące sztuk niż małemu e-sklepikowi, który będzie sprzedawał pojedyncze sztuki. Warto więc planując uruchomienie sklepu przeliczyć opłacalność tego przedsięwzięcia zakładając, że sprzedam drożej i będę kupować na gorszych warunkach, niż zacząć walkę cenową, a później sprzedawać na granicy opłacalności byle tylko mieć obroty.
Warto też pomyśleć o ergonomi, czyli o dobrym systemie informatycznym najlepiej zintegorowanym ze sklepem i online … pytanie dlaczego online ano dlatego że daje to bardzo dużo nowych możliwości. Ja polecam coś na czym sam pracuje czyli elaboro.pl Oszczędzam z nim dużo pieniędzy i czasu. no i mogę wystawiać faktury na komórce i co ważne ma numery seryjne co bardzo mi się przydaje
bardzo dobra rada 🙂 projektując sklep internetowy dobrze jest zastanowić się czy za kilka miesięcy (lub od razu) nie trzeba będzie zrobić takiej integracji
do wyboru są typowe programy magazynowo-księgowe lub można postawić na rozwiązania online
Ja bym jako pierwszy pytanie zadał:
Czy to jest zgodne z moją strategią na życie?
🙂
Założenie sklepu internetowego nie jest teraz trudne, i kosztowne wystarczy wejść na stronę http://www.sklepyWWW.pl , dokładnie tu http://sstore.pl/new_store.php i w kilka minut założyć sklep www. Serwis ten oferuje gotowe rozwiązanie do prowadzenia sklepu, w bardzo niskiej cenie. Oferuje też pomoc techniczną na każdym etapie. Wiem coś o tym bo sam prowadzę już kilka lat e-sklep pod adresem http://mmastyle.pl/ i jestem zadowolony z tego rozwiązania za małe pieniądze zyskałem bardzo użyteczny i funkcjonalny sklep.
podobnych platform jest co najmniej kilkanaście na naszym polskim rynku 🙂
A ja polecam platformę istore, która ma integrację z Allegro, a jednocześnie wszystkie mechanizmy pomocne w sprzedaży przez Internet. Mój sklep http://www.art4deco.pl, właśnie na tej platformie, pozwala mi na błyskawiczne wystawianie aukcji. Cena może być inna niż w sklepie.
oczywiście na początku dobrze jest wybrać system z pewnymi, gotowymi rozwiązaniami – uważam, że na początku kariery ekomersiaka jest to dobre rozwiązanie – po pewnym czasie dopiero okazuje się czy brakuje nam jakiś dodatkowych funkcji czy te zaimplementowane są w zupełności wystarczające 🙂
Również zastanawiam się nad e-sklepem. Jestem na początku tej drogi. Moje pierwsze pytanie jakie się nasuwa to: Czy kupując markową odzież na zagranicznym e-bay i w sklepach internetowych tych marek i sprzedając ją potem na swoim e-sklepie w Polsce działam zgodnie z prawem, czy taka „odsprzedaż” jest legalna?
nie jestem prawnikiem ani księgowym – moja odpowiedź nie jest poradą prawną 🙂
jeżeli kupując masz dowód sprzedaży i prowadzisz własną DG – możesz jak najbardziej je sprzedawać – pytanie czy są to rzeczy używane czy nowe ?
proponuję abyś spróbował nawiązać kontakt ze sprzedawcami odzieży i dopytał – być może są jakieś dodatkowe przepisy regulujące tego typu sprzedaż
odzież nowa
Wydaje mi się że najważniejsza jest strategia jak dany sklep np. oferujący klocki LEGO może się wyróżnić wśród konkurencji – ceną? obsługą? dostępem do nowości czy czymś innym
Faktycznie bardzo istotna sprawa jest tu poruszona w artykule 🙂 Ośmiałem się czytając o przykładzie z podpunktu
Czy wiesz co będziesz sprzedawać?
Jak kobieta dzwoniłaby do sklepu z bielizną damską a tu gościu odbiera i nie zna się na doborze stanika czy stringów hyhy
Do powyższych rozwiązań dodałbym jeszcze nowy serwis http://za500zl.pl/ Zaczęli niedawno, ale mam wrażenie że trochę namieszają w e-commerce.
Proponuje na początek skontaktować się z firmą http://e-prom.com.pl/obsluga-kont-aukcyjnych – profesjonalnie zajmują się sprzedażą w internecie. Polecą co robić, szybko i sprawnie wystawią Ci aukcje na allegro, ebay, amazon – przez co twoje produkty szybciej się sprzedadzą i twój sklep zacznie szybciej i sprawniej działać w internecie. Na prawdę polecam !
Dziękujemy za artykuł. A dla kogo polecasz Amazon?