Otrzymałem ostatnio kilka pytań od czytelników tego bloga  “Jak wypozycjonować sklep internetowy” na które postaram się chociaż z grubsza odpowiedzieć w dzisiejszym wpisie.

Dlaczego tylko z grubsza ? Ponieważ temat pozycjonowania i reklamy sklepu online jest bardzo szeroki i nie będę omawiał tutaj wszystkich aspektów tego zagadnienia – skupię się na najważniejszych działaniach i strategiach czyli tzw. “mięsku”. Osoby początkujące przed przeczytanie mojego wpisu powinny zapoznać się z informacjami o pozycjonowaniu, zdobywaniu linków, czym jest anchor, jak działa algorytm wyszukiwarki  Google, co to jest optymalizacja strony itd itp.

Od czego zacząć pozycjonowanie sklepu ?

Należy zastanowić się jaki mamy cel :

  • Czy horyzont czasowy to 1-3 miesiące czy 1-2 lata ?
  • Czy nasi klienci będą szukać naszej oferty w google.pl czy może w porównywarkach ?
  • A może na allegro.pl ?

Dziś zajmę się tematyką google i pozycjonowania w tej wyszukiwarce. W pierwszej kolejności należy określić jakie słowa kluczowe, jakie frazy najlepiej opisują nasz sklep.

Przykładowo sklep z biżuterią opisują takie :

  • biżuteria,
  • kolczyki,
  • zawieszki,
  • bransoletki itp.

Można skorzystać z narzędzia propozycji słów kluczowych oferowanego przez Google. Dzięki temu znajdziemy rozwinięcia naszych słów oraz propozycje innych, zbliżonych tematycznie do naszych. Ale o wybranych słowach jeszcze nic nie wiemy – ani czy “pasują” do naszego sklepu ani czy konwersja będzie zadowalająca. Dlatego na początku proponuję …

Testowa kampania AdWords

Najlepszym krokiem jest przygotowanie i uruchomienie kampanii linków sponsorowanych AdWords – z naszymi wybranymi wcześniej frazami. Dlaczego ? Bo pozwoli to nam przetestować i ocenić najlepsze słowa kluczowe – przede wszystkim wyniki będziemy mieć od razu a nie po 6-12 miesiącach pozycjonowania.

Testowa kampania powinna trwać od 1-3 miesięcy – pozwoli to w większości przypadków na dokładne przetestowanie naszych słów. Oczywiście polecam zapoznać się z podręcznikami lub szkoleniami z obsługi AdWords – w przeciwnym razie “przepalimy” dużo pieniędzy bez konkretnych rezultatów. Można również zlecić obsługę takich kampanii specjalistom lub agencjom interaktywnym. Koszt obsługi takich kampanii to zazwyczaj min 10% budżetu ale nie mniej niż 200 zł miesięcznie.

Na koniec pytanie – ile wydać na testową kampanię ?

Tyle aby otrzymać satysfakcjonujące nas wyniki. Teoretycznie im więcej tym lepiej – nie liczcie że 200-300 zł na miesiąc wystarczy – przy kilku słowach koszt miesięczny to około 1000 zł (choć zależy od branży – są branże gdzie 1 kliknięcie kosztuje kilkanaście-kilkadziesiąt zł). Testujemy strony produktów, kategorie, strony z wynikami wyszukiwania np. kolczyki od 50-100 zł oraz stronę główną.

Jak widać temat rzeka – polecam zlecenie specjaliście od AdWords 🙂

Mamy już wyniki z testów AdWords

Gdy mamy już wybrane słowa kluczowe, które dają dobry zwrot z inwestycji czyli tzw. ROI (czyli np. wydaliśmy na słowo kolczyki 1000zł i zarobiliśmy na tym 1000zł to ROI wynosi 100% i do tego dążymy).

Kolejnym krokiem jest przygotowanie słów kluczowych i linków do pozycjonowania. Zaczynamy od pozycjonowania stron produktowych (wybranych) np. Kolczyki czerwone na linkach i url do tego produktu. Robimy listę i albo sami zdobywamy linki do tych podstron

(aktualizacja: nie polecam obecnie samodzielnego budowania linków do sklepu – od momentu napisania tego wpisu zaszło bardzo wiele zmian w algorytmie Google)

albo zlecamy freelancerowi/firmie zewnętrznej.

Dlaczego akurat strony produktów ?

Bo te strony najłatwiej jest wypozycjonować pod tak długie frazy – przy dobrze zoptymalizowanym sklepie duża część produktów sama wejdzie do top10 pod te frazy. Jeżeli wybrane frazy są popularne i mamy z tego jakieś wejścia – powinny zacząć wpadać pojedyncze zamówienia.  Kolejnym krokiem powinno być pozycjonowanie stron kategorii np. Kolczyki srebrne, Komplety złote itp. Te frazy z reguły są trudniejsze do osiągnięcia niż frazy typowo produktowe – aczkolwiek zależy to od branży w jakiej mamy sklep. Wbicie fraz kategorii do top1-5 da na więcej ruchu niż w poprzednim przypadku. Koszty pozycjonowania będą również większe.

Następnie pozycjonujemy stronę główną na ogólne frazy – kolczyki, biżuteria itp. Jest to najbardziej kosztowne ale również przynoszące najwięcej ruchu i zamówień.

Czy to już wszystko ?

Nie – to zgrubna strategia pozycjonowania sklepu – każdy jest inny, specyfika branż jest różna – nie ma złotej recepty na każdy sklep. Ważne jest aby wiedzieć co się chce osiągnąć, monitorować na bieżąco wyniki i wprowadzać niezbędne zmiany.

Narzędzia do monitorowania wyników

Każdy sklep powinien mieć zainstalowane narzędzie do zbierania szczegółowych statystyk – np. Piwik lub Google Analytics lub Metrica Yandex – MUSIMY wiedzieć jakie słowa kluczowe generują nam zamówienia, a jakie nie, skąd płynie ruch do naszego sklepu i jak nasze zmiany w linkowaniu wpływają na całość. Które słowa przynoszą nam dobry ROI, a które należy przestać linkować.

(aktualizacja : Google od pewnego czasu blokuje przekazywanie informacji jaką frazę wyszukiwał internauta i wszedł na naszą stronę – w prgoramach do analizy ruchu takie wejścia są oznaczone jako “non-provided”)

Pozycjonowanie na własną rękę czy zlecenie ?

Jeżeli prowadzisz sklep hobbystycznie – możesz pokusić się o zdobycie ogromnej wiedzy z zakresu pozycjonowania i optymalizacji i próbować na własną rękę.

(aktualizacja : nie polecam samodzielnego pozycjonowania – czytaj wyżej)

Jeżeli masz konkretny plan i nie masz czasu na naukę i testowanie – wybierz firmę która będzie pozycjonować twój sklep. ZAWSZE ale to ZAWSZE pytaj o sklepy które już są obsługiwane przez daną firmę – kontaktuj się z obsługą i pytaj o efekty. Pozycjonowanie sklepu nie jest takie samo jak pozycjonowanie strony firmowej z 3 podstronami. Jedynie firmy z doświadczeniem w branży ecommerce mogą poradzić sobie we właściwy sposób z reklamą twojego sklepu.

Podsumowanie

Nakreśliłem tylko pewne zagadnienia z którymi możesz się spotkać, każdemu z nich można poświęcić dużo czasu i uwagi – od ciebie zależy czy będziesz zdobywać wiedzę samodzielnie czy zlecisz pewne działania specjalistom.

I w tym momencie polecam moje usługi – posiadam bogate doświadczenie zarówno w zakładaniu, prowadzeniu i pozycjonowaniu sklepów internetowych, dzięki któremu mogę pomóc ci ustalić odpowiednią strategię reklamowania twojego sklepu – tak aby nie wydawać niepotrzebnie środki na chybione pomysły – począwszy od testowych kampanii w AdWords poprzez pozycjonowanie (audyt sklepu pok kątem SEO/audyt działań firm pozycjonerskich) aż po pomoc przy nadzorowaniu działań firm SEO i sprawdzaniu rezultatów.

Przeczytaj też wpis na mojej firmowej stronie :

http://www.sawaprojekt.pl/pozycjonowanie-od-czego-zaczac-cz1/

 

Jakub Sawa

Jakub Sawa

Manager, Growth Hacker, ekspert SEO

Przygodę z internetem zacząłem w 1997 roku, od zakupu modemu. Przez 10 lat pracowałem w marketingu affilacyjnym online, głównie na rynku USA. Od 2008 roku byłem mocno związany z polskim rynkiem e-commerce. Jestem pasjonatem nowych technologii, z których korzystam na co dzień. Jestem właścicielem kilkunastu serwisów internetowych, praktykiem, aktywnie działającym w społeczności e-commerce i SEO. Tworzę i realizuję strategie wzrostu dla największych wydawców online w Polsce (Onet-RASP, Agora), zajmuje się konsultingiem i doradztwem w zakresie analityki, e-commerce oraz SEO/SEM.