Dziś drugi odcinek newslettera, zapraszam do lektury i podzielenia się Twoją opinią.
1. Najnowsze informacje i newsy dotyczące wyszukiwarki Google
Awaria związana z tagami rel=canonical
23 października, kilka narzędzi śledzących globalne zmiany w wynikach wyszukiwania, zaalarmowało sporymi roszadami, które wyglądały jak kolejny update algorytmów Google. 26 października Google podało, że wystąpiły problemy z prawidłowym rozpoznawaniem tagów canonical na niektórych serwisach i w efekcie oznaczaniem adresów kanonicznych na urlach zupełnie niezwiązanych z tymi urlami. W artykule na SRT są przykłady, jak mocno namieszało to w niektórych serwisach, od spadków ruchu z Google Search do spadków ruchu z Google Discover.
Więcej informacji na SeoRoundTable
Sprawdźcie dla bezpieczeństwa czy dotknęło to również Wasze serwisy.
Google zaktualizowało dokumentację nt wizytówek,
a dokładniej wpływu słów kluczowych w opiniach na rankowanie samej wizytówki. Jak zwykle wywołało to dyskusję wśród specjalistów SEO i próby interpretacji zmian. Obawiam się, że może to spowodować nowy rodzaj spamu w opiniach. Czekam, aż ktoś zrobi testy i pochwali się case study z wynikami takiego testu. Zobacz dyskusję na Twitterze.
Projekt robots.txt jest teraz na licencji open source
Google udostępniło kod źródłowy swojego narzędzia do sprawdzania poprawności kodu w pliku robots.txt (jeden z ważniejszych plików dla Waszej witryny). Pozwoli to programistom niezależnym od Google’a budować narzędzia do walidacji tego pliku. Jak na standardy Google to dość zaskakujące podejście. Co ciekawe, kod tego rozwiązania opracował praktykant i za zgodą Google opublikował efekt swojej pracy.
2. Najciekawsze artykuły o SEO z ostatniego tygodnia
Linki wychodzące jako czynnik rankingowy
W zeszłym tygodniu pisałem o testach tzw. złego sąsiedztwa autorstwa Shai Aharony z Rebootonline, a dziś polecam Wam lekturę nt. tego czy wstawianie w artykule linków do znanych i cenionych serwisów wpływa pozytywnie na pozycje naszego artykułu. Test jest zrobiony solidnie, według metody naukowej, natomiast nie mówi nic o tym jak duży wpływ na ranking ma wstawienie takiego linka. Czy na poziomie dobrego nagłówka H1? Czy jest ważniejszy niż wstawienie obrazka z dobrym altem? Test pokazał, że … warto linkować do zaufanych serwisów, a dlaczego i jak to robić? Zapraszam do lektury.
A wracając do tematu złego sąsiedztwa – warto przeczytać opinię Rogera Monttiego na łamach SEJ. Roger ma według mnie dość kontrowersyjne poglądy na SEO i w mojej ocenie mocno teoretyzuje, ale warto czytać takie artykuły – chociażby dla własnej inspiracji.
Alamanach wiedzy SEO
Jeżeli szukacie solidnego opracowania tematów związanych z SEO i macie z tym problem, Julia Sytnikova opublikowała na blogu producenta oprogramowania NetPeakSoftware prawdziwą perełkę. Zebrała prawie wszystkie zagadnienia dotyczące SEO i wyszukała najlepsze opracowania w internecie, oczywiście większość tematów linkuje do bloga NetPeak, ale są naprawdę solidnie opracowane. Pod każdym tematem umieściła linki do 2-3 materiałów omawiających dane zagadnienie. Takie zestawienie jest idealne do usystematyzowania swojej wiedzy lub swoich pracowników. Julia zainspirowała mnie do zrobienia podobnego zestawienia, więc spodziewajcie się mojej wersji takiej listy.
Używanie serwisów do śledzenia pozycji fraz typu webpozycja, senuto i inne? Serwisy te regularnie odpytują Google o zadane wcześniej frazy i efektem tego działania może być taki widok.
Google deklarował kiedyś, że skutecznie filtruje ruch botów na danych pokazywanych w GSC – jak widać, nie radzą sobie z każdym zautomatyzowanych zapytaniem. Sprawdźcie swoje GSC i zobaczcie czy macie podobne wykresy.
Nowa wersja SiteAnalyzer
Obok Screaming Froga, NetPeakSoftware i leciwego Xenu pojawiło się nowe narzędzie do crawlowania serwisów online – SiteAnalyzer. Soft jest w trakcie dynamicznego rozwoju, obecnie jest dostępny za darmo i dla większości mniejszych serwisów wystarczy w zupełności. Niektóre ficzery wyglądają jak żywcem skopiowane z Froga – więc program na pewno znajdzie swoich amatorów. Warto zainstalować i sprawdzić co potrafi to narzędzie.
A skoro jesteśmy już przy narzędziach, to nie mogę nie wspomnieć o projekcie Ahrefs Webmaster Tool. Dzięki połączeniu mocy Ahrefs’a i danych z Google Search Console można wykonać prosty audyt Waszego serwisu. Do tej pory w najtańszym pakiecie można było podpiąć jedynie 5 projektów – obecnie nie ma takiego limitu. Możesz podpinać nawet strony swoich klientów – pod warunkiem, że masz dostęp do ich GSC. Pamiętaj jednak, że nie ma nic za darmo i w pewien sposób płacisz swoimi danymi za darmowe audyty.
Karolina Matyska opublikowała na swoim LinkedIn’ie najważniejsze wnioski z raportu Senuto nt. top100 serwisów marketingowych. Warto sprawdzić jak prowadzą działania content marketingowe, niektóre serwisy mają naprawdę imponujące wzrosty.
Damian Kozłowski przygotował krótki poradnik o artykułach sponsorowanych. Damian jest współwłaścicielem Linkhouse, a więc serwisu, który pośredniczy pomiędzy wydawcami a reklamodawcami.
3. Oferty pracy dla SEO/SEM
Jesteś pracodawcą? Szukasz pracowników do SEO/SEM? Jeżeli chcesz umieścić swoją ofertę tutaj – odpisz na tego maila i podaj link do ogłoszenia o pracę.
4. Artykuły nie tylko o SEO
Odkąd pamiętam, zawsze pojawiał się ktoś, kto na konferencjach mówił – SEO umarło (SEO is Dead). Najczęściej po wdrożeniu kolejnego dużego update’u algorytmów Google, a SEO tylko się zmienia i dostosowuje do kolejnych zmian. Przeczytaj artykuł pt. 9 szkodliwych mitów i przekonań o SEO – napisany przez Katarzynę Nowak z agencji Widoczni. Rozprawia się w nim z najpopularniejszymi mitami, które krążą od lat wśród specjalistów SEO, na blogach i różnego rodzaju forach. Co ciekawe, 3 lata temu napisałem podobny artykuł – jak widać, niewiele się zmieniło. Sprawdź obydwa materiały, może też nieświadomie powielasz te mity?
Nietypowy link jak na mój newsletter, ale chcę Was zainteresować niezwykłym projektem, który rozpoczął Artur Kurasiński – poniżej cytat.
“Komiks “Róża, a co chcesz wiedzieć” to unikalne wydawnictwo w języku polskim. W prosty sposób a jednocześnie mądry tłumaczy dzieciakom (od lat 6) skomplikowane sprawy związane z nauką i technologią między innymi: co to jest cyberbezpieczeństwo, biotechnologią, globalne ocieplenie, fake newsy, gospodarka cyrkularna czy statystyka itd. Ma na celu również zachęcenie dziewczynek do zainteresowania się pozornie tylko “chłopięcymi” rzeczami (o tych i innych powodach stworzenia komiksu piszę tutaj). Sam jestem ojcem dwóch dziewczyn (zgadniesz jakie mają imiona?;) i wiele razy obserwowałem jak w przedszkolu i szkole zniechęca się dziewczynki do zainteresowania się nauką czy programowaniem.”
Zachęcam do wsparcia projektu na stronie wspieram.to
Kilkanaście ciekawych pomysłów na działania marketingowe w październiku, co prawda część jest właściwa jedynie dla rynku amerykańskiego, ale sporą część możesz wykorzystać przy planowaniu własnych działań, również na rynku polskim np. światowy dzień wegetarian (1 października), światowy dzień uśmiechu (pierwszy piątek października) i inne.
Zobacz również artykuł napisany przez George’a omawiający kilka technik i pomysłów nt. przygotowania Twojego sklepu online do nadchodzącego sezonu zakupów świątecznych.
5. Wydarzenia, imprezy, konferencje
Brighton SEO 2020
Już niedługo, bo na początku października rusza kolejna edycja znanej konferencji Brighton SEO. Z powodu pandemii całość jest online, dodatkowo wystarczy się zarejestrować, aby za darmo posłuchać prezentacji.
Growth Europe (7-8 October)
#GROWTH Europe is a two-day digital summit curated for marketers, product leaders, founders — and anybody who’s interested in driving customer delight in a mobile-first world. In 40-minute interactive sessions, you will hear from an incredible line of speakers from some of the most customer-obsessed brands across Europe.
We will dive deep into topics that are at the heart of mobile marketing: from omnichannel experiences and personalization to engagement analytics and marketing-product alignment.
The best part? It’s free — all you have to do is sign up and tune in!
Organizujesz ciekawy event? Chcesz się tutaj znaleźć? Odpisz na tego maila i podaj szczegóły.