W mojej codziennej pracy musze wykonywać dość dużo analiz i testów, dlatego zawsze staram się uprościć i/lub zautomatyzować cały proces. Dlatego od dłuższego czasu szukam i testuję masę różnego rodzaju wtyczek do Chrome. Część z nich opisałem i poleciłem w ramach akcji #sawatips na LinkedIn’ie. Poniżej zebrałem te, które już Wam polecałem. W planach mam również publikację dużego poradnika z kilkudziesięcioma wtyczkami, które zaspokoją większość potrzeb współczesnego marketingu online – stay tuned – najlepiej zapisz się na newsletter, aby nie przegapić :).
Tag Assistant
Wtyczka, która pomoże ci zweryfikować instalację Google Analytics na Twojej stronie, a dokładniej instalację kodu śledzącego. Z jej pomocą możesz debugować kody GA, Google Tag Manager i kod konwersji Google Ads. Aby skorzystać z TA, wystarczy wejść na stronę, na której chcesz sprawdzić poprawność instalacji, kliknąć ikonę dodatku i sprawdzić komunikaty. Jeżeli ikonka jest w kolorze zielonym – zazwyczaj wszystko jest ok, jeżeli w kolorze czerwonym – coś poszło nie tak i należy to dokładniej sprawdzić (lub nie). Przy zaawansowanych instalacjach, wtyczka może wadliwie wskazywać na problemy z osadzeniem kodu, ale do większości serwisów i zastosowań w zupełności wystarcza.
Link Redirect Trace
Najczęściej występującym problemem na serwisach online, są błędne przekierowania, niekoszerne kanonicale i pętle przekierowań. ???? Przykład: zespół IT wdraża SSL na Waszym serwisie, sprawdzacie główną stronę serwisu – jest kłódeczka = jest bezpiecznie. Ale czy na pewno? ???? Wystarczy wejść na sprawdzaną stronę (stronę główną, kategorię lub artykuł), a wtyczka pokaże komplet informacji o tym czy dany url działa poprawnie, czy przekierowania kierują na odpowiednią stronę, czy przypadkiem nie ma problemów z indeksowaniem. Brzmi skomplikowanie? ???? Sprawdź wtyczkę i zobaczysz, że to nie jest takie trudne
Page Analytics (Google)
Kolejna wtyczka ułatwiająca życie marketera online. (Wtyczka nie jest już rozwijana, natomiast działa i ułatwia życie) Wyobraź sobie, że chcesz bardzo szybko sprawdzić dane nt odwiedzin na artykule w swoim serwisie. Zazwyczaj trzeba zalogować się do panelu Google Analytics, znaleźć odpowiednią usługę, wyszukać artykuł po url. Wtyczka Page Analytics pobiera dane i wyświetla Ci je w przeglądarce nad artykułem – prawda, że szybkie i proste?
Nofollow
Rozszerzenie do Chrome’a, z którego skorzystają głównie specjaliści SEO. Linki follow i nofollow, to od kilku lat bardzo ważny aspekt linkbuildingu jak i optymalizacji on-site (choć niedawno Google zmieniło podejście do tych oznaczeń). To narzędzie pomaga szybko zlokalizować linki z parametrem rel=”nofollow” lub bez takiego parametru. Narzędzie, również pokazuje linki do stron, które zawierają parametr noindex.
Wtyczka mało znana, używana głównie w kręgach SEOwców.
Meta SEO Inspector
Bardzo przydatna wtyczka do oceny parametrów SEO – META SEO INSPECTOR. Obecnie pobrało ją 123 616 użytkowników. Wtyczka przyspiesza prace związaną ze sprawdzeniem najważniejszych elementów na stronie. Nie musisz już ręcznie sprawdzać kodu HTML. Wystarczy, że z zainstalowaną wtyczką wejdziesz na badaną stronę, a wtyczka sprawdzi:
✔️ Title strony
✔️ Canonical
✔️ Meta description
✔️ View port
✔️ Nagłówki Hx
✔️ Anchory linków
✔️ Dane nt obrazków
✔️ Formularze
✔️ Linki do styli i inne
Wtyczka zaświeci również na czerwono, informując o potencjalnych błędach.
Screencastify
Jest od groma wtyczek do robienia screenshotów, dzielenia się nimi, zapisywania w różnych formatach itd. (również mam swoją ulubioną, o której napiszę w kolejnym poście).
Jednak bardzo trudno jest znaleźć wtyczkę, która pozwala nagrywać screencasty (czyli film pokazujący co robię na ekranie), umożliwiająca nagrywanie dźwięku, równocześnie nagrywanie obrazu z kamery ????, łatwe dzielenie się tymi nagraniami oraz żeby była darmowa ????. Tak zaawansowane zadania realizują zazwyczaj dedykowane programy np. Camtasia ????.
SimilarWeb
Jedna z najpopularniejszych wtyczek do analizy konkurencji. Jest taka usługa, która nazywa się SimilarWeb. Jest to system, który zbiera dane o wizytach użytkowników na serwisach i aplikacjach.
Skąd ma te dane? Jak sami piszą, z różnych miejsc 😉 System nie pokazuje 100% zgodnych z rzeczywistością danych, ale dla dużych serwisów są one dość wiarygodne. Dodatkowo możemy sprawdzić tym samym systemem nasz serwis i serwisy konkurencji – wtedy mamy poziom odniesienia. Aby skorzystać z wtyczki, należy wejść na analizowany serwis, kliknąć ikonę wtyczki i zobaczymy dane z ostatnich 6 miesięcy.
Darmowa wersja ma sporo ograniczeń, ale do większości zastosowań i szybkiego porównania w zupełności wystarczy.
Nimbus
Robisz prezentację, wysyłasz maila, chcesz coś wrzucić na Facebooka – praktycznie codziennie stykasz się z potrzebą wykonania zrzutu ekranu. Na systemach z Windows funkcjonuje nieśmiertelny “Prnt Scrn” plus Paint. Natomiast jest to dość upierdliwy proces. Dlatego mądrzy ludzie ???????? wymyślili dedykowane narzędzia usprawniające cały proces. Takim właśnie fajnym scyzorykiem jest Nimbus ✌️ Oprócz robienia zwykłych screenów, mamy możliwość dowolnej kustomizacji tego co przechwycimy. Efekty naszej pracy możemy zapisać w różnych formatach i bez problemu dzielić się na różnych platformach.
Wtyczkę do tej pory pobrało ponad 1,3 mln użytkowników ????
Momentum
Wtyczka, która nie robi jakiś specjalnych analiz, nie ułatwia pracy, ale … trochę ją umila. Momentum – wtyczka, która wybiera piękne zdjęcia, dodaje widoczny zegar, wita Was codziennie i pozwala skupić się na najważniejszych taskach w ciągu dnia. Gdy pracuję z drugim monitorem podpiętym do laptopa – często włączam nową kartę z Momentum – aby złapać chwilę oddechu, zawiesić oko na pięknym pejzażu i wrócić do pracy. Wtyczka oprócz pokazywania zdjęć, prezentuje motto dnia (niektórych to motywuje), pozwala na prostą listę TODO oraz posiada widget pogodowy. Większość rzeczy można ustawić pod własne wymagania.
Trends Everywhere
Ta wtyczka jest dla większości pewnie bardziej ciekawostką, a dla niektórych codziennym narzędziem pracy. Poznajcie Trends Everywhere. Wtyczka wyciąga dane z Google Trends do wyników wyszukiwania i pokazuje wykres zainteresowania dla wybranego okresu oraz wybranego regionu świata. Pozwala to bardzo szybko sprawdzić z poziomu wyników wyszukiwania, jak kształtuje się zainteresowanie danym tematem w analizowanym przedziale czasu.
A jakich Wy używacie wtyczek? Pochwalcie się w komentarzach.
Zazwyczaj jest tak, że nikt nie chce zacząć – dlatego zaczynam pierwszy! 😉 Dajcie znać jakich wtyczek Wy używacie w swojej pracy 🙂
Cześć, dziękuję za tę listę, część narzędzi już znałam, niektóre nie i wyglądają na bardzo ciekawe. Jeżeli będziesz opisywał wtyczki, warto je podzielić tematycznie np. dla SEO, dla Social itd. Pozdrawiam Dorota
Cześć. Niektóre są mi znane a osobiście preferuje także: SEOquake, SEO Meta in 1 Click, Link Shortener, Lighthouse.