Masz sklep internetowy ? Pisałeś sam swój regulamin ? Nie ? A wiesz, że możesz mieć masę kłopotów ze swoim regulaminem ? Ostatnimi czasy panuje prawdziwy boom na różnego rodzaju „stowarzyszenia” ochrony konsumenta, których działania polega głównie na ochronie własnych interesów kosztem innych. Jak to działa – „stowarzyszenie” szuka sobie w guglu pierwszy lepszy sklep, analizując regulamin pod kątem tzw. zapisów niedozwolonych i wysyłają do właściciela propozycję ugody za „pińcet” od każdego zapisu niedozwolonego lub jako alternatywę kierują pozew do sądu (gdzie nieświadomy właściciel w 99% przypadków przegrywa). Co ciekawe – takie rzekomo chroniące konsumentów „stowarzyszenia”, nie przysyłają od razu wszystkich pozwów – o nie – to było by zbyt łatwe 😉 . Znajdują np. 10 niedozwolonych zapisów, dzielą na 3 tury i w pierwszej turze załatwiają 3 zapisy, później kolejne 3 i na końcu dobijają sklep kolejnymi 4. Oczywiście nikt nie daje gwarancji, że skoro jedno „stowarzyszenie” już zakończyło zabawę ze sklepem – nie znajdzie się kolejne, które znajdzie inne zapisu niedozwolone. Co z tym fantem zrobić ? Czy zlecenie napisania regulaminu prawnikowi rozwiąże sprawę ? Niekoniecznie, bo zapisów niedozwolonych jest kilkanaście tysięcy i jest duża szansa, że choć jeden z nich jest w Twoim regulaminie.

Ale nie zamykaj jeszcze swojego sklepu 😉 Pojawił się promyk nadziei w mroku tunelu. Marcin Balawejder na swoim blogu zaproponował napisanie uniwersalnego regulaminu w którym będą tylko informacje niezbędne – wymagane prawem np. dane firmy prowadzącej sklep, starając się zminimalizować możliwość otrzymania pozwu. Zapraszam do zapozniania się z pomysłem Marcina – jeżeli macie coś do dodania – możecie napisać w komentarzu pod jego postem. Mam nadzieję, że wyniknie z tego coś pozytywnego.

ps.

Regulamin jest pisany wspólnymi siłami i każdy będzie mógł go skopiować i użyć na swoim sklepie.

 

Jakub Sawa

Jakub Sawa

Specjalista SEO

Od 2008 roku ściśle związany z polskim rynkiem e-commerce, od ponad 15 lat aktywny Internauta, pasjonat nowych technologii, z których korzysta na co dzień. Właściciel kilkunastu serwisów internetowych, praktyk, aktywnie działający w społeczności e-commerce i SEO. Tworzy i realizuje strategię SEO dla największego wydawcy online w Polsce (Onet-RASP), zajmuje się konsultingiem i doradztwem w zakresie e-commerce, pozycjonowania i SEO/SEM.

Uniwesalny regulamin sklepu internetowego
Oceń ten wpis
Relacja z Targów e-Handlu w Poznaniu
Stowarzyszenie Sklepów Internetowych