We wszystkich dziedzinach życia komunikujemy się z naszymi bliskimi, współpracownikami, klientami i pozostałymi ludźmi wokoło nas. Jest wiele form komunikacji np. werbalna, niewerbalna. W obecnych czasach komunikujemy się szybko, często i ogromną liczbą osób, często zupełnie nam nie znanych. Z natury jesteśmy zwierzętami stadnymi, czyli pozostającymi w relacji z tymi samymi członkami stada. Oznacza to, że przyzwyczajamy się do pewnych zachowań, mimik i zwyczajów naszych towarzyszy. W momencie gdy pojawia się obcy osobnik, nie wiem czy będzie reagował tak samo czy nie. Często przez różnice kulturowe niewłaściwie odczytujemy nasze znaki np. znak zwycięstwa, dwa palce uniesione do góry, w krajach ameryki południowej są obraźliwym gestem – czyli zupełnie inaczej interpretowane.

Posłuchaj co profesor Jerzy Bralczyk mówi o komunikacji:

Komunikacja w SEO – czy jest jakiś problem?

Wracamy do sedna sprawy. Przeglądam często fora dyskusyjne o SEO (ktoś jeszcze tego używa?), grupy na FB i w innych serwisach społecznościowych. Bardzo często spotykam się z tematami zakładanymi przez zdenerwowanych właścicieli jakiś serwisów internetowych – często są to osoby z działalnością gospodarczą i małą stroną firmową. Wkurzeni opisują swoje problemy z ruchem na stronie, widocznością w SERPach czy innych problemach. W trakcie dyskusji pojawiają się porady co zrobić, ile linków dodać, skąd pojawiły się problemy itp. Często po kilkudziesięciu odpowiedziach i zażartej dyskusji pojawia się pytanie – robisz to sam czy ktoś robi to dla ciebie na zlecenie? Pada odpowiedź – mam SEOwca/firmę/agencję, która mnie obsługuje. Wtedy pada pytanie – czy pytałeś ich/jego o problemy o których piszesz. Ku mojemu nieustającemu zdziwieniu najczęściej pada odpowiedź – NIE!

W mojej głowie urodził się pomysł aby zapytać „klientów” jak wygląda ich komunikacja z wykonawcami usług SEO. Zresztą problem nie dotyczy tylko i wyłącznie SEO – podobne problemy można zaobserwować we wszystkich branżach usługowych.

Badanie poprzez ankietowanie

Przygotowałem ankietę z kilkoma pytaniami – tak aby jej wypełnienie nie trwało dłużej niż 3-4 minuty. Prośbę o jej wypełnienie wysłałem na grupy na FB, na których raczej znajdują się klienci, poprosiłem kilku znajomych o wyszerowanie mojej ankietki. W ciągu tygodnia ankietę wyświetlono około 300 razy i udało zebrać się 50 odpowiedzi – na ich podstawie przygotowałem krótką analizę. Najpierw jednak przedstawię pytania oraz uzyskane odpowiedzi na każde z pytań.

Jak znalazłeś wykonawcę usług SEO, z którym obecnie współpracujesz?

  • 46% – 23 osoby – znalazły wykonawcę SEO z polecenia
  • 12% – 6 osób – znalazły SEOwca w Google
  • 12% – 6 osób – z innego forum (niż forum Google)
  • 8% – 4 osoby – sam się do mnie zgłosił
  • 8% – 4 osoby – przeczytałem jego artykuł o tematyce SEO i pokrewnych tematach
  • 8% – 4 osoby – inne
  • 6% – 3 osoby – z forum Google dla Webmasterów

Jak często kontaktujesz się ze swoim wykonawcą usług SEO?

  • 26% – 13 osób – kilka razy w miesiącu, ale nie co tydzień
  • 18% – 9 osób – tylko raz w tygodniu
  • 18% – 9 osób – tylko raz w miesiącu
  • 16% – 8 osób – kilka razy w tygodniu, ale nie codziennie
  • 10% – 5 osób – kontaktuję się, gdy widzę, że ruch spada
  • 4% – 2 osoby – nie kontaktuję się wcale, tylko opłacam FV
  • 4% – 2 osoby – nie kontaktuję się wcale
  • 4% – 2 osoby – inne

Wybierz sposób kontaktu z wykonawcą

  • 68% – 34 osób – kontaktuje się przez email
  • 16% – 8 osób – kontakt telefoniczny
  • 6% – 3 osoby – kontakt przez social – twitter/FB
  • 6% – 3 osoby – inne sposoby kontaktu
  • 4% – 2 osoby -Skype lub inny komunikator

Co robisz gdy coś niedobrego dzieje się z ruchem na stronie (spada)

  • 75% – 38 osób – natychmiast kontaktuje się z wykonawcą SEO
  • 10% – 5 osób – pytam o poradę na grupach o SEO/SEM w portalach społecznościowych
  • 6% – 3 osoby – czekam, aż wykonawca sam się odezwie
  • 6% – 3 osoby – inne
  • 2% – 1 osoba – pytam znajomych, o to co może dziać się ze strona
  • 0% – 0 osób – nikogo nie pytam, wysyłam wypowiedzenie umowy

Oceń poziom swojej wiedzy o SEO

  • 56% – 28 osób – oznaczyło poziom swojej wiedzy na 3
  • 34% – 17 osób – na 4
  • 6% – 3 osoby – na 2
  • 4% – 2 osoby – na 5 czyli wiem wszystko o SEO
  • 0% – 0 osób – na 1 czyli SEO to czarna magia

Z iloma osobami/firmami SEO współpracowałeś(łaś)

  • 28% – 14 osób – współpracowało do tej pory z 2 firmami/osobami
  • 28% – 14 osób – współpracowało do tej pory z 3 firmami/osobami
  • 20% – 10 osób – współpracowało do tej pory z 4 firmami/osobami
  • 14% – 7 osób – współpracuje tylko z 1 firmą/osobą od SEO
  • 10% – 5 osób – współpracowało z 5 i więcej firmamia/specami od SEO

Dodatkowe komentarze napisane przez ankietowanych

Sama pracowałam w firmie Seo 🙂

Duże agencje ssą. Poważnie.

Zapewne autorowi chodziło o częstotliwość, formę i jakość kontaktu.

Zabrakło pytania o ilość fraz pozycjonowanych i/lub ponoszonych kosztów – kontakt/reakcje będzie całkowicie różny dla umowy na 3 frazy i 30 fraz.

Częściowo mogę się z tym zgodzić – faktycznie, mogłem dodać pytanie o koszty i spróbować szukać innych korelacji. Nie zgadzam się ze stwierdzeniem, że kontakt będzie różny gdy mamy mniej lub więcej fraz. Nie ma to żadnego wpływu na jakość komunikacji – inna może być forma przekazu.

kanałów kontaktu zazwyczaj jest więcej niż jeden. powinny być checkboxy
Zawsze znajdzie się ktoś, komu nie będzie pasowała forma ankiety.
Nie wierzę w SEO oderwane od całości działań w sieci łącznie z marketingiem. SEO to usługa specjalistyczna, taka jak inżyniera od naprężeń przy budowie mostów, najbardziej potrzebna przy budowie, przebudowach i rozbudowie serwisów. Chyba ze serwis rozrasta się ciągle, to wtedy jest potrzebna ciągle.
Również nie wierzę w SEO oderwane od innych działań marketingowych. SEO to nie jednorazowa usługa i nie jest aż tak specjalistyczna.

Analiza wyników ankiety

  • 45% ankietowanych wskazało polecenie przez znajomych jako sposób pozyskania kontaktu do SEOwca. Nie dziwi mnie ten wynik – ankieta była dystrybuowana głównie kanałami socialowymi – podstawą tego kanału są polecenia. Również taki sposób szukania wykonawców, nie tylko na usługi marketingowe od dawna cieszy się większym zaufaniem niż tradycyjna reklama.
  • 26% ankietowanych kontaktuje się kilka razy w miesiącu ale nie co tydzień – czy taka częstotliwość jest wystarczająca? To zależy od sytuacji – jeżeli SEOwiec pomaga np optymalizować teksty na stronie/wpisy na blogu – jest ok, ale jeżeli prowadzi działania głównie linkbuildingowe – czy jest potrzebna?
  • 68% komunikuje się głównie poprzez email – jest to zrozumiałe, gdy dla większości z nas jest to podstawowe narzędzie pracy. Pewnym niebezpieczeństwem jest zalew informacji w naszych skrzynkach pocztowych – może się zdarzyć, że ważne wiadomości trafią do spamu lub zostaną przeoczone.
  • 76% ankietowanych twierdzi, że w przypadku niepokojących sygnałów na stronie – utraty ruchu i/lub widoczności w SERP natychmiast kontaktują się z wykonawcą. Spora ilość pytań na grupach (o czym pisałem wcześniej i co było motorem do całej akcji) pokazuje zupełnie inny obraz. Najczęściej klienci pytają obcych sobie ludzi na forach dyskusyjnych czy grupach FB pytając o radę. Świadczy to o braku zaufania do wykonawcy czy małej wiedzy w temacie SEO? Tego nie da się ustalić prostym badaniem ankietowym. Ciekawe jest również to, że tylko 10% przyznało się do szukania odpowiedzi na forach/grupach. Wszyscy wiemy, że często odpowiedzi na nich udzielają osoby zupełnie nieobeznane z tematem w jakim się wypowiadają, często są to też tzw. trolle, którzy odpowiadają na przekór swojej wiedzy, tak aby zaszkodzić pytającemu i czerpią z tego satysfakcję. Dlatego warto uważać i podchodzić z dystansem do tego typu porad.
  • 56% oceniło poziom swojej wiedzy na „3” – czyli przeciętny – w skali od 1 do 5, 34% natomiast na „4” czyli dobry.
  • 28% badanych wskazało 2 i kolejne 28% na 3 jako liczbę osób/firm SEO z jakimi do tej pory współpracowało – ciekawe jaka jest średnia rynkowa? Obserwuję rynek SEO od kilkunastu lat i wydaje mi się, że kilka lat temu raczej nie było takiej rotacji klientów jak obecnie. 20% osób współpracowało z 4 firmami/specjalistami SEO, a aż 10% z 5cioma i więcej. Zastanawiam się co zostało z widoczności serwisu po 5 różnych specach SEO.

Udostępniam dane źródłowe ankiety – są anonimowe – do dalszej analizy – jeżeli z nich skorzystasz – podziel się linkiem 🙂

Komunikacja w SEO – czy to jest potrzebne?

Na pewno jest potrzebna dobra komunikacja. Problem pojawia się wtedy gdy klientów jest sporo, gdy jedna osoba obsługuje kilkunasty, kilkudziesięciu i więcej klientów. Niemożliwe jest wówczas prowadzenie dwukierunkowej komunikacji, najczęściej ogranicza się to tylko do wysyłania raportów (ze strony SEO) lub do płacenia za FV (ze strony Klienta). Na pewno ktoś skomentuje – komunikacja jest nieopłacalna bo zajmuje dużo czasu, a w tym czasie SEOwiec może obsłużyć XX kolejnych klientów.

Zatem pytanie – czy warto się starać? Czy to się opłaca? Przeczytaj jeszcze raz moją analizę – najwięcej osób usłyszało o SEOwcu od swoich znajomych. A więc z polecenia – czy polecamy osoby, które nie są solidne? Które nie budują takiego wizerunku w oczach swoich Klientów?

Skalowalność w komunikacji SEO -> Klient

Mam 200 klientów, nie ogarnę wysyłania co tydzień do nich maila, przecież zajmie mi to 3 dni. Nie przejmuj się drogi kolego – od czego twoje najważniejsze narzędzie czyli mózg? Wiele rzeczy można zautomatyzować – włącznie z raportowaniem prac, a co za tym idzie komunikacji. Odpowiednia budowa maila pozwoli również zapytać Klienta czy jego potrzeby są realizowane. Choćby proste pytanie czy potrzebuje dodatkowych informacji, odesłanie do materiałów szkoleniowych itp.

Na koniec pytanie – warto komunikować się ze swoim SEOwcem? Czy warto komunikować się ze swoimi klientami?

Jakub Sawa

Jakub Sawa

Specjalista SEO

Od 2008 roku ściśle związany z polskim rynkiem e-commerce, od ponad 15 lat aktywny Internauta, pasjonat nowych technologii, z których korzysta na co dzień. Właściciel kilkunastu serwisów internetowych, praktyk, aktywnie działający w społeczności e-commerce i SEO. Tworzy i realizuje strategię SEO dla największego wydawcy online w Polsce (Onet-RASP), zajmuje się konsultingiem i doradztwem w zakresie e-commerce, pozycjonowania i SEO/SEM.

Masz pytanie?

Masz problem z widocznością serwisu w Internecie?

Szukasz skutecznych metod dotarcia do Klientów?

Potrzebujesz pomocy w ocenie działań marketingowych?

Komunikacja w SEO – analiza na podstawie ankiety
5 (100%) 2 votes
AdBlock blokuje raport w Google Analytics