Zaznacz stronę

http://www.flickr.com/photos/hasloo/

Jak zacząć sprzedaż w Internecie

… takie pytanie stawia sobie co roku wiele osób. Widać to po statystykach jakie publikują duże platformy e-commersowe – co roku zwiększa się liczba otwartych sklepów internetowych. Dlatego właśnie bardzo często ludzie pytają jak zacząć sprzedawać ?

Mają dobre chęci, chcą coś zrobić ale nie mają wiadomości nt sprzedaży w Internecie.

  • Czy zacząć od allegro ?
  • Czy zacząć od sklepu ?
  • Co sprzedawać ?
  • Komu sprzedawać ?
  • Jaka marża jest odpowiednia 10 -20% a może więcej  ?

Oto krótkie opracowanie, które mam nadzieję pomoże podjąć decyzję.

  • Czy wiesz co będziesz sprzedawać ?

No jasne przecież wiem co będę sprzedawać (pomyślisz). Ale czy na pewno WIESZ co będziesz sprzedawać ? Czy dobrze znasz ten produkt ? Bardzo często źródłem porażki w handlu jest nieznajomość branży/produktu który się sprzedaje. Prosty przykład : bielizna damska :) Jeżeli jesteś kobietą na pewno masz pewne wiadomości, doświadczenia itd , ale jeżeli jesteś facetem (pewnie masz problem z rozpięciem stanika 😉 ). Musisz poznać produkt, znać jego wady i zalety. Znać dostępne rozmiary, wiedzieć który producent jest popularny i jakie są o nim opinie użytkowniczek. To jest śmieszny przykład ale daje pewien obraz. Wyobraź sobie sytuację, że masz już e-sklep i dzwoni do ciebie klientka która oczekuje od ciebie pomocy w doborze stanika lub stringów – jeżeli nie masz o tym pojęcia – poszuka innego sklepu.

  • Czy znasz swoich klientów ?

Nie chodzi tu o znajomość osobistą 😉 Musisz określić do jakiej grupy będziesz kierować swoją ofertę. Czy będą to kobiety czy mężczyźni ? (pociągnijmy przykład z bielizną) Czy są to kobiety które szukają jakiejś seksownej bielizny czy do codziennego użytku ? Czy są to klientki które kupują topowe drogie modele czy raczej segment cenowy średni ? Im dokładniej sprecyzujesz do kogo kierujesz swoją ofertę, tym łatwiej będzie ci sprzedać towar.

  • Gdzie i jak będziesz sprzedawać ?

Ok już znasz wszystkie rozmiary staników, wiesz że będziesz je sprzedawać paniom po 30-ce ze średnim portfelem zakupowym. Co dalej ? Teraz musisz przeanalizować różne możliwości sprzedaży i wybrać w jakiej kolejności lub które wybrać. Proponuję od przeanalizowania oferty podobnej do twojej na allegro.pl.  Nie lubię gdy ludzie utożsamiają e-commerce tylko z allegro, ale nie można pomijać tego rynku.

Weźmy przykładowe staniki – wchodzisz na allegro i szukasz produktów, które chcesz sprzedawać. Spisujesz sobie na kartce – ile takich samych staników oferują inni sprzedawcy, w jakich cenach, jakie mają koszty wysyłki, jakie mają komentarze, ile mają sprzedaży itd itp. Dzięki temu będziesz miał obraz potencjalnej konkurencji na allegro.  Kolejny krok to sprawdzenie konkurencyjnych e-sklepów np. przez ceneo.pl – łatwo znaleźć tam konkretną branżę. Koniecznie przeczytaj opinie, zobacz co jest ważne dla klientów – co chwalą a co ganią w opiniach. W kolejnym kroku skorzystaj z „dobrej rady wujka googla” 😉 czyli analiza oferty sklepów w wynikach organicznych i płatnych w google.pl.

Gdy masz już obraz konkurencji zastanów się gdzie jest dla ciebie miejsce ? Spisz na kartce wszystkie stałe koszty jakie będzie generowała twoja działalność, zaplanuj ile chcesz zarobić miesięcznie i na podstawie wszystkich powyższych danych zaplanuj jaką musisz mieć sprzedaż aby to osiągnąć. Dzięki temu od razu będziesz wiedzieć czy sprzedaż na allegro z marżą 10% jest opłacalna dla Ciebie ? Czy jednak musisz sprzedawać z min. 20% i czy będziesz mógł konkurować cenowo ? (nie oszukujmy się – na allegro sprzedaje głównie cena – pamiętaj jednak, że zawsze znajdzie się ktoś kto da niższą cenę).

  • Czy konkurencja jest szkodliwa ?

Na pierwszy rzut oka odpowiedź wydaje się oczywista ale … 😉 Gdyby nie konkurencja nie wiedziałbyś, w którym miejscu się znajdujesz. Mając konkurencję masz punkt odniesienia – możesz się czymś wyróżnić – i możesz konkurować nie tylko ceną (konkurowanie ceną jest to najłatwiejszy i jednocześnie najgorszy sposób konkurencji). Porównując się do konkurencji zapoznaj się z analizą typu SWOT

Sumując – masz dwie opcje sprzedaży :

  1. allegro.pl oraz inne niszowe typu ebay.pl lub swistak.pl
  2. własny sklep internetowy

Jako zadanie domowe – policz sobie jakie masz koszty sprzedaży na allegro i jakie masz koszty sprzedaży na własnym sklepie.

Jeżeli chcesz wiedzieć więcej – zapisz się na newsletter – często publikuję nowe posty przydatne dla osób rozpoczynających sprzedaż w internecie.