Jak zacząć sprzedaż w Internecie

Takie pytanie zadaje sobie codziennie wiele osób. Widać to po statystykach jakie publikują duże platformy e-commers – co roku zwiększa się liczba nowo otwartych sklepów internetowych. Dlatego przedsiębiorcze osobniki pytają – jak zacząć sprzedawać w Internecie?

Mają dobre chęci, chcą coś zrobić ale nie mają wiadomości nt. sprzedaży w Internecie. Drapią się po głowie i zadają sobie pytania :

  • Czy zacząć od allegro ?
  • Czy zacząć od sklepu ?
  • Co sprzedawać ?
  • Komu sprzedawać ?
  • Jaka marża jest odpowiednia 10 -20%, a może więcej  ?

Oto krótkie opracowanie, które mam nadzieję pomoże podjąć decyzję.

Czy wiesz co będziesz sprzedawać ?

No jasne, przecież wiem co będę sprzedawał (pomyślisz). Ale czy na pewno WIESZ co będziesz sprzedawał? Czy dobrze znasz ten produkt lub produkty? Bardzo często źródłem porażki w e-handlu jest nieznajomość branży/produktu, który się sprzedaje. Prosty przykład : bielizna damska. Jeżeli jesteś kobietą, na pewno masz pewne wiadomości, doświadczenia itd , ale jeżeli jesteś facetem (pewnie masz problem z rozpięciem stanika). Musisz poznać produkt, znać jego wady i zalety. Znać dostępne rozmiary, wiedzieć który producent jest popularny i jakie są o nim opinie użytkowniczek. To może być dla Ciebie śmieszny przykład, ale daje pewien obraz sytuacji oraz problemów z jakimi będziesz musiał się zmierzyć. Wyobraź sobie sytuację, że masz już e-sklep i dzwoni do ciebie klientka, która oczekuje od ciebie pomocy w doborze stanika lub stringów – jeżeli nie masz o tym pojęcia – zapewne poszuka innego sklepu.

Czy znasz swoich klientów ?

Nie chodzi oczywiście o znajomość osobistą. Musisz określić do jakiej grupy będziesz kierować swoją ofertę. Czy będą to kobiety czy mężczyźni ? (pociągnijmy przykład z bielizną) Czy są to kobiety, które szukają jakiejś seksownej bielizny na specjalne okazje czy raczej wygodnej i do codziennego użytku? Czy są to klientki, które kupują topowe drogie modele czy raczej segment cenowy średni? Im dokładniej sprecyzujesz do kogo kierujesz swoją ofertę, tym łatwiej będzie ci sprzedać towar.

Gdzie i jak będziesz sprzedawać ?

Ok już znasz wszystkie rozmiary staników, wiesz że będziesz je sprzedawać paniom po 30-ce ze średnim portfelem zakupowym. Co dalej ? Teraz musisz przeanalizować różne możliwości sprzedaży i wybrać w jakiej kolejności lub które wybrać. Proponuję od przeanalizowania oferty podobnej do twojej na allegro.pl.  Nie lubię gdy ludzie utożsamiają e-commerce tylko z allegro, ale nie można pomijać tego kanału dystrybucji.

Przeanalizujmy staniki – wchodzisz na allegro i szukasz produktów, które chcesz sprzedawać. Spisujesz na kartce – ile takich samych staników oferują inni sprzedawcy, w jakich cenach, jakie mają koszty wysyłki, jakie mają komentarze, ile mają sprzedaży itd itp. Dzięki temu będziesz miał obraz potencjalnej konkurencji na allegro.  Kolejny krok to sprawdzenie konkurencyjnych e-sklepów np. przez ceneo.pl – łatwo znaleźć tam konkretną branżę. Koniecznie przeczytaj opinie, zobacz co jest ważne dla klientów – co chwalą, a na co narzekają w opiniach. W kolejnym kroku skorzystaj z “dobrej rady wujka googla” czyli analiza oferty sklepów w wynikach organicznych i płatnych w google.pl.

Gdy masz już obraz konkurencji zastanów się gdzie jest dla ciebie miejsce ? Zanotuj na kartce wszystkie stałe koszty jakie będzie generowała twoja działalność, zaplanuj ile chcesz zarobić miesięcznie i na podstawie wszystkich powyższych danych zaplanuj jaką musisz mieć sprzedaż aby to osiągnąć. Dzięki temu od razu będziesz wiedzieć czy sprzedaż na allegro z marżą 10% jest opłacalna dla Ciebie? Czy jednak musisz sprzedawać z min. 20% i czy będziesz mógł konkurować cenowo ? (nie oszukujmy się – na allegro sprzedaje głównie cena – pamiętaj jednak, że zawsze znajdzie się ktoś kto da niższą cenę).

Czy konkurencja jest szkodliwa ?

Na pierwszy rzut oka odpowiedź wydaje się oczywista, ale gdyby nie konkurencja nie wiedziałbyś, w którym miejscu się znajdujesz. Mając konkurencję masz punkt odniesienia – możesz się czymś wyróżnić – i możesz konkurować nie tylko ceną (konkurowanie ceną jest to najłatwiejszy i jednocześnie najgorszy sposób konkurencji). Porównując się do konkurencji zapoznaj się z narzędziem analizą typu SWOT

Podsumowanie

Jakie masz możliwości sprzedaży swojego towaru?

  1. allegro.pl oraz inne niszowe typu ebay.pl lub swistak.pl
  2. własny sklep internetowy
  3. olx.pl (dawniej tablica.pl)
  4. tematyczne grupy na FB

Jako zadanie domowe – policz jakie masz koszty sprzedaży na allegro i jakie masz koszty sprzedaży na własnym sklepie.