W dzisiejszym poście chcę rozpocząć dość trudny temat (zwłaszcza dla rozpoczynających przygodę z e-commerce) – wybór platformy na sklep internetowy. Posta kieruję do przeciętnego Kowalskiego, który nie ma bogatego wujka 😉 ani sponsora strategicznego, którego nie stać na zatrudnienie armii specjalistów do zbudowania platformy od zera. Wybór platformy jest to jedna z najważniejszych decyzji przy zakładaniu sklepu internetowego – często wybrany system będzie funkcjonował kilka lat i wdrożenie nowego będzie wiązało się z dość dużymi kosztami. Dlatego warto dłużej zastanowić się nad właściwym wyborem.  Pamiętaj o tym, że jeżeli sklep będzie przynosił coraz większe zyski, coraz więcej zamówień – staniesz w pewnym momencie przed decyzją o stworzeniu własnej platformy od zera bądź na jakimś gotowym rozwiązaniu – “uszyty jednak na miarę” i Twoje konkretne potrzeby. Poniżej kilka podstawowych pytań, na które musisz sobie szczerze odpowiedzieć :

Co będziesz sprzedawać w sklepie ?

Ma to kolosalne znaczenie, ponieważ może wymagać specjalnych funkcji, które trzeba będzie dodatkowo zaprogramować – co wiąże się z dodatkowymi kosztami. Przykład : sklep z filmami typu VOD (Video On Demand) – nie ma funkcji wysyłki, jest biblioteka materiałów cyfrowych, zabezpieczenia przed dostępem, różnego rodzaju licencje itd itp. Kolejny niestandardowy system będzie potrzebny przy sklepie z tapetami – z jednej strony gigantyczna baza grafik i zdjęć, z drugiej integracja z systemem produkcyjnym. Jak widzisz, sama platforma to nie wszystko.

Jaka funkcjonalność jest dla Ciebie najważniejsza, jaka mniej ważna, a z jakiej możesz w ogóle zrezygnować ?

Jeżeli sklep internetowy będzie rozwinięciem sprzedaży stacjonarnej i będzie połączonym magazynem ze sklepami offline – warto sprawdzić jaka platforma współpracuje z Twoim oprogramowaniem magazynowym i sprzedażowym np. Subiekt firmy Insert lub jakiś dedykowany system w Twojej firmie. Często wiąże się to z aktualizacją stanów magazynowych w czasie rzeczywistym.

Czy jest możliwość wprowadzania zmian w kodzie platformy ?

Po pewnym czasie prowadzenia sklepu, może zacząć brakować Ci konkretnej funkcjonalności – gdy platforma nie umożliwia rozbudowy o nowe funkcja pozostanie ci “męka” albo kosztowna migracja na inna platformę. Takie problemy występują w rozwiązaniach pudełkowych oraz w rozwiązaniach typu Saas (choć to nie jest reguła). Częściowo problem rozwiązuje system na licencji open source ale ma swoje minusy.

Czy można zmieniać “frontend” czyli to co widzi Klient wchodzący na Twój sklep ?

Bardzo często pudełkowe rozwiązania w znaczny sposób ograniczają sposób prezentacji oferty czy zbudowania wymarzonej witryny. Im większa elastyczność w kreowaniu wyglądu Twojego sklepu tym lepiej dla Ciebie. Popularne platformy pozwalają często na modyfikacje kolorystyczne, kilka różnych grafik ale już zmiany wykraczające poza pewien ustalony szablon są niemożliwe. Przed decyzją – poszukaj przykładowych realizacji, sprawdź co można, a czego nie można na danym rozwiązaniu.

Czy sklep ma być na serwerach platformy czy wolisz “trzymać” sklep na własnym serwerze ?

Jeżeli sklep jest na serwerze usługodawcy – teoretycznie nie musisz przejmować się technicznym utrzymanie serwera, bazy danych oraz emaili. Napisałem teoretycznie, ponieważ jesteś skazany na obsługę IT platformy, a z tym różnie bywa – otrzymanie odpowiedzi “u mnie działa” na zgłoszenie awarii może spowodować palpitacje serca ;). Posiadając własny serwer masz jednak o wiele większe możliwości – pracy jednak jest więcej – albo sam administrujesz serwerem albo musisz to komuś zlecić. Jest to droższe rozwiązanie ale masz na nie większy wpływ.

Co z supportem technicznym wybranej platformy ?

Czy firma od której kupisz sklep daje support czyli wsparcie techniczne – przed zakupem warto popytać innych użytkowników o opinie nt. danej firmy i sposobu w jaki wywiązuje się z supportu. W innym przypadku możesz ciągle się frustrować. Pamiętaj jednak o pewnej zasadzie – użytkownicy zazwyczaj dzielą się negatywnymi odczuciami i opiniami niz pozytywnymi. Duża ilość problemów – nie oznacza, że firma na nie słabo reaguje – może być po prostu bardzo popularna.

Jaki masz budżet na zakup platformy ?

Zostawiłem to na sam koniec – mimo, że często jest to podstawowy czynnik, który decyduje o zakupie – nie powinien być decydującym. Pozorne oszczędności na początku mogą mścić się w przyszłości i oszczędzone kilka tys złotych, po pewnym czasie może spowodować konieczność wydania kilkudziesięciu tysięcy złotych.

Temat wyboru platformy dla sklepu online jest bardzo szeroki – powyżej zasygnalizowałem tylko kilka ważnych pytań na które warto sobie odpowiedzieć przed dokonaniem wyboru. Pamiętaj jednak, że nie ma idealnego systemu i każdy kiedyś zacznie Cię uwierać.

Jakub Sawa

Jakub Sawa

Manager, Growth Hacker, ekspert SEO

Przygodę z internetem zacząłem w 1997 roku, od zakupu modemu. Przez 10 lat pracowałem w marketingu affilacyjnym online, głównie na rynku USA. Od 2008 roku byłem mocno związany z polskim rynkiem e-commerce. Jestem pasjonatem nowych technologii, z których korzystam na co dzień. Jestem właścicielem kilkunastu serwisów internetowych, praktykiem, aktywnie działającym w społeczności e-commerce i SEO. Tworzę i realizuję strategie wzrostu dla największych wydawców online w Polsce (Onet-RASP, Agora), zajmuje się konsultingiem i doradztwem w zakresie analityki, e-commerce oraz SEO/SEM.