Co sprzedawać w sklepie internetowym ?

Przed rozpoczęciem budowy sklepu internetowego należy bardzo dokładnie przemyśleć co tak naprawdę chcesz sprzedawać. Czy ma być to sklep ogólny czy sklep z wąskim asortymentem ? Czy będzie to duży supermarket czy specjalistyczny sklep dla pasjonatów ?

Weź kartkę i opisz jak najdokładniej co chcesz sprzedawać – dzięki temu będziesz mógł określić całą strategię budowy sklepu.

Jaka branża ?

Codziennie powstają kolejne nowe sklepy, niemal każda nisza jest już mocno obstawiona – czyli konkurencja jest spora. Jeżeli nie masz pomysłu – nie kieruj się np. liczbą sklepów w danej branży (np. w branży bieliźniarskiej jest już ponad 500 sklepów od malutkich do prawdziwych gigantów). Im więcej sklepów z takim samym asortymentem jak nasz – tym dłużej trwa wypracowanie dochodów i przebijanie się przez konkurencję. Najlepiej sprawdzić branże w popularnych katalogach sklepów internetowych – proponuję skupić się na branżach gdzie jest mniejsza konkurencja czyli liczba sklepów jest mniejsza. Zastanów się również nad tym – co lubisz robić, czym się interesujesz – bardzo udane sklepy powstają gdy zajmujesz i interesujesz się branżą w której otwierasz sklep. Np. lubisz gry karciane i wiesz prawie wszystko o systemach tych gier – być może będzie to dobra branża dla ciebie – jesteś w niej ekspertem – będzie ci łatwiej doradzać swoim klientom.

Klient docelowy

Gdy już masz wybraną niszę – określ jak najdokładniej klienta do którego będziesz kierował ofertę. Określ płeć, wiek, preferencje, zasobność portfela, przyzwyczajenia zakupowe itd itp.  Im dokładniej scharakteryzujesz swojego teoretycznego klienta tym lepiej będziesz mógł wybrać swoje działania marketingowe. Np. sklep który będzie sprzedawał akcesoria do telefonów komórkowych Samsung – będzie kierował swoją ofertę do posiadaczy telefonów tego producenta – w tym sklepie nie kupią właściciele Iphona lub HTC.

Sprawdź największe i najpopularniejsze sklepy w twojej niszy – zobacz co sprzedają (często mają na głównej stronie tzw. bestsellery).

Czym konkurować ?

Popularny mit mówi o tym, że w Internecie można już kupić wszystko. Jest to nieprawda – jest wiele branż w których np w Polsce nie ma sprzedawcy lub jest bardzo ograniczona oferta. Konkurować można ceną – choć nie polecam tej formy na początek. Konkurować można również czasem dostawy towaru lub przede wszystkim jakością obsługi klienta. Sprawdź jakie są silne strony twojej konkurencji i zastanów się w czym możesz być lepszy.

Podsumowanie

Wybór branży jest kluczowy dla naszego biznesu, lepiej nie śpiesz się z tym i dokładnie przeanalizuj daną branżę zanim zdecydujesz się uruchomić sklep.

 

Jakub Sawa

Jakub Sawa

Manager, Growth Hacker, ekspert SEO

Przygodę z internetem zacząłem w 1997 roku, od zakupu modemu. Przez 10 lat pracowałem w marketingu affilacyjnym online, głównie na rynku USA. Od 2008 roku byłem mocno związany z polskim rynkiem e-commerce. Jestem pasjonatem nowych technologii, z których korzystam na co dzień. Jestem właścicielem kilkunastu serwisów internetowych, praktykiem, aktywnie działającym w społeczności e-commerce i SEO. Tworzę i realizuję strategie wzrostu dla największych wydawców online w Polsce (Onet-RASP, Agora), zajmuje się konsultingiem i doradztwem w zakresie analityki, e-commerce oraz SEO/SEM.