Zapraszam Cię na siódmy odcinek newslettera, w którym zachęcam do czytania wartościowych (z mojego punktu widzenia) materiałów o SEO, SEM i marketingu online.

W dzisiejszym odcinku przeczytasz o:

  • Czym się różni przekierowanie 307 od 302
  • Co to jest BERT i jak Google wdraża AI do algorytmu
  • Czym jest YMYL i jak działa – analiza patentów
  • Linkowanie wewnętrzne
  • Automatyzacja nudnej pracy
  • Czy pojawi się nowa wyszukiwarka? Apple pręży muskuły
  • Voice Search co i jak
  • Czym jest GA4 i co się zmieni
  • Data scrapping za pomocą zielonej żaby
  • Wybory w USA – porównanie kandydatów w internecie

1. Najnowsze informacje i newsy dotyczące wyszukiwarki Google

  • Kilka narzędzi monitorowania wyników Google’a zaraportowało 28 października zwiększoną rotację wyników. Ze względu na skalę może to wskazywać na update. Google nie potwierdziło, ani nie zaprzeczyło tym informacjom. Więcej można przeczytać tutaj.
  • Google przygotowało godzinny film o tym jak działa wyszukiwarka, trochę histori – całkiem zgrabnie im to wyszło. Do oglądnięcia w wolnej chwili.
  • Poradnik od Google’a nt. Black Friday i Cyber Monday. Krótko, zwięźle i na temat.
  • W tym odcinku #AskGoogleWebmasters John Muller tłumaczy jak googlebot traktuje przekierowania 307. A jeżeli chcesz się dowiedzieć więcej o kodach http i jakiego przekierowania kiedy uzyć – przeczytaj poradnik od Yoast’a.
  • Jeżeli przegapiłeś Google Doodle na Haloween – to możesz je zobaczyć tutaj.
  • Na szczęście nie było kolejnej awarii indeksacji w Google, więc ta sekcja w tym tygodniu jest o dość krótka.

2. Najciekawsze artykuły o SEO z ostatniego tygodnia

  • ARTYKUŁ TYGODNIA – SEO to już od kilku lat “coś więcej” niż zdobywanie linków z katalogów i pisanie “pod Google’a”. Jeżeli nie wiesz, czym jest BERT i w jakim kierunku ewoluuje algorytm Google’a – to kolejny mega ciekawy artykuł. Dawn Anderson analizuje BERT’a i passages. Zdecydowanie polecam!
  • Lily Ray wraz z Billem Slavski’m analizuje patenty Google, aby spróbować odpowiedzieć na pytanie czym jest YMYL i jak działa. Opiera swoją pracę na opracowaniach patentów Google robionych od kilku lat przez Billa Slavskiego. Wspólnie zadają poniższe pytania i próbują na nie odpowiedzieć:
  • How does Google know who a site’s authors are?
    Does Google only look at on-page factors and links to identify authors and experts?
    Can Google only recognize entities contained in its Knowledge Graph?
    How does Google determine if a person or brand is a real expert, or authoritative in their field?
    How does a website get classified as YMYL?
    Does Google measure E-A-T on the author, page, domain, or brand level?
  • Linkowanie wewnętrzne – co, jak i gdzie. Śmiało mogę napisać, że to główny temat tego odcinka. Jeżeli macie co najmniej pół godziny, albo nawet więcej czasu – to warto przeczytać ten wyczerpujący temat artykuł napisany przez Kevina Indig’a. Oprócz absolutnych podstaw, rozprawia się z kilkunastoma mitami dotyczacymi linkowania wewnętrznego oraz na koniec podaje przykłady dobrych praktyk.
  • “Automate the boring stuff” – ta idea przyświeca mi od bardzo dawna (jest też darmowa książka do nauki Pythona o takim samym tytule – do wygooglania). Dlatego uwielbiam automatyzować w mojej pracy, co tylko się da. Na przykład takie raportowanie – jest częścią naszej pracy, z której nie można zrezygnować, jest powtarzalne – dlaczegoby nie zautomatyzować tej nudnej pracy? Mindy zebrała 10 narzędzi do automatyzacji raportowania w Google Sheets – warto zapoznać się z tymi pluginami. Dzięki nim można zaoszczędzić kilka godzin raportowania.
  • Czy wiesz, że może pojawić się nowa wyszukiwarka? Google co roku płaci ogromne pieniądze Apple’owi, za to, że w ich produktach domyślną wyszukiwarką jest Google. Od pewnego czasu obydwie firmy dość mocno walczą ze sobą w sądach, co nie sprzyja raczej atmosferze współpracy i co doprowadziło do tego, że Apple chce uniezależnić się od Google’a. Trwają prace nad nową wyszukiwarką. Więcej o tym temacie można przeczytać na FT.com (paywall). Nikt jeszcze nie wie, jak będzie działać, ale kilka miesięcy temu Apple zaktualizowało “Search Ranking Factors” dla swoich mechanizmów wyszukiwania – warto się zapoznać z tym dokumentem.
  • Wyszukiwanie głowo – korzystasz? Czy to z Asystenta Google czy z Siri? Joshua z Ahrefs opracował podsumowanie tego co wiemy o Voice Search.
    What is voice search?
    How widely used is voice search?
    Things to know about voice search
    How to optimize for voice search
    Should you optimize for voice search?

3. Artykuły nie tylko o SEO

  • Artykuł mocno narzędziowy i z serii JakToZrobić – Anna Jurczyk-Wojnar na blogu Majestic zebrała najważniejsze funkcje dla SEO/SEM w Excelu i Google Sheets.
  • Kilka tygodni temu pisałem o tym, że wkrótce pojawi się nowa wersja Google Analytics. Przemek Modrzewski, wieloletni pracownik Google, napisał obszerny tekst o tym, jakie zmiany nas czekają i o co w ogóle chodzi w nowym GA4. Tytuł artykułu “Google Analytics 4 – wszystko, co trzeba wiedzieć” mówi sam za siebie. Lekturę polecam wszystkim, niezależnie czy zajmują się SEO, czy nie.
  • Wyciąganie danych z serwisów na masową skalę – mozna do tego użyć popularne narzędzia SEO np. SiteBulb lub Screaming Frog. Patrick Wareing pokazuje na przykładach jak się za to zabrać i w jaki sposób skutecznie wyciągać dane, jakich potrzebujesz np. d analiz.
  • Amerykanie ekscytują się wyborami prezydenckimi w USA. Z jednej strony te wybory są wyjątkowe, bo Covid, z drugiej dawno już społeczeństwo amerykańskie nie było tak podzielone. Searchmetrics zrobiło porównanie obecności obydwu kandydatów w Internecie. A to tam obecnie wygrywa się wybory. Polecam lekturę, nawet jeżeli nie interesuje Cię polityka zagraniczna.